Posti pakettikuljetuksen kilpailijana – näin se meni

En ota nyt kantaa postilakkoon, mutta katson hyödylliseksi tässä kohtaa tutkia pakettiliiketoiminnan lähihistoriaa. Kuten tiedämme, postilla on lakisääteisten tehtävien lisäksi myös jalansijaa pakettimarkkinoilla. Kuten MOT paljasti, toiminta on ollut karmivan luokan farssi. Lukuisia juttuja vuosien varrella luettuani ja sivusta toimintaa katseltuani, rakennan nyt yksinkertaistetun mallin tästä farssista.

Korostan, että tämä on yksinkertaistettu koonti useista lähteistä, ei suora kertomus mistään tietystä yrityksestä.

Vaihe 1: Posti yhtenä kuljetuskumppanina

Vuosikymmenen takaisessa lähtötilanteessa yritys x toimittaa varastoltaan paljon eri kokoisia toimituksia, pikkupaketeista lavallisiin, Suomeen ja Euroopan maihin. Posti on yksi palveluita tarjoavista yrityksistä ja heidän osuus toimituksista on 50%. Postin hinta on samalla tasolla kilpailijoiden kanssa ja tilanne heidän kanssa on jotakuinkin ok. Posti maksaa suht. asiallista palkkaa ja sillä on riittävästi henkilökuntaa sekä laadunvalvontaa ja toiminta on hieman voitollista.

Vaihe 2: hintakilpailu

Posti haluaa kaapata suuremman osan markkinoista ja tekee yritys x:lle huomattavasti kilpailijoita edullisemman tarjouksen. Se edellyttää, että postilta pitää tilata aiempaa suurempi osa toimituksista. Yritys laskee säästävänsä rahaa, joten postin osuus toimituksista kasvaa 80-90% tienoille. Postin toiminta muuttuu rajusti tappiolliseksi, mutta muilta osin tilanne toimii yhä.

Vaihe 3: Laadusta tingitään

Posti on saanut vaihe 2:n myötä paljon lisää toimitettavaa, mutta tappiollisuuden vuoksi resursseja ei kasvateta vastaavasti. Henkilökunta alkaa voimaan pahoin, toimitukset myöhästyvät, paketteja alkaa katoamaan ja hajoamaan enemmän, laatutaso laskee kuin lehmän häntä. Reklamaatiot tulevat kalliiksi ja tappiot syvenevät. Yritys x:n toiminta kärsii huonoista toimituksista ja he ryhtyvät vaihtamaan toimituksia taas muille yrityksille. Postin osuus toimituksista tippuu 10% tienoille.

Vaihe 4: Maine meni, tappio jäi

Yritys x:llä toimii tilanne taas hyvin, kiitos muiden toimitustapojen. Postilla sen sijaan on yhä kriisi päällä, he eivät kykene reagoimaan markkinatilanteeseen ja lähtevät paniikissa paikkaamaan asiaa huonoilla yrityskaupoilla, henkilöstön tilannetta yhä heikentämällä, asiakaspalvelusta tinkimällä ja toimituksia hidastamalla. Posti on menettänyt vakaita ja helppoja asiakkuuksia, pahentanut tappiota, heikentänyt työilmapiiriä sekä jäänyt kehityksestä jälkeen. Sivuvaikutuksena posti on myös heikentänyt kotimaisten yritysten asemaa kansainvälisillä markkinoilla.

Vaihe 5: ?

Minä väitän, että postilta puuttuu asiantuntemus toimia pakettimarkkinoilla. Poliittisesti valitut pomot eivät hanskaa alaa ja vastuun puute johtaa typeryyksiin typeryyksien jälkeen, kuten Yleisradion tutkiva journalismi on jälleen osoittanut. Henkilökunnan suhteeton jälkiviisaus on toki osa ongelmaa, mutta sitäkin sopii kysyä onko se joiltain osin seurausta postin yleisestä työilmapiiristä. Postin pitäisi päättää strategia ja pohtia mitä se haluaa olla. Sen jälkeen valitaan henkilöt jotka osaavat sen toteuttaa, puhtaasti asiantuntemuksen mukaan. Tuuliajolta on päästävä pois, mieluiten jo vuosikymmen sitten.

Jaa käyttäen:


16 Replies to “Posti pakettikuljetuksen kilpailijana – näin se meni”

  1. Posti kuten monet muut valtion firmat palvelee lähinnä sijoittajiaan,omia johtajiaan ja politikkoja lähes joka puolueesta. Siksi tästä on vaiettu, eihän lypsävää lehmää pidä tappaa….

    Jos mm Alko hajoitettaisiin ja kilpailu vapautettaisiin, ruokakauppaan viinit ja viinat niinkuin muualla on niin entä sitten. Kansa ei hukkuisi siihen viinaan kumminkaan mutta kun verorahat ja eliitin konklaavien automaattiset rahavirrat tyrehtyisi… näinhän se on. Hyvin samankaltainen olisi mm Veikkauksen ja Postin tilanne. Me elämmekin Suomestoliitossa.

  2. Marko, olen kunnioittavasti eri mieltä. Ei posti palvele sijoittajiaan. Se on tehnyt katastrofaalisen huonoa työtä omistajilleen. Ei siellä pomoillakaan ole hyvin mennyt, eivätkä puolueet ole saaneet etuja.

    Jos posti olisi toiminut sijoittajien ehdoilla, suomalainen veronmaksaja olisi netonnut – ja henkilökunnasta olisi pidetty parempaa huolta. Moni suomalainen ”ahne” pörssiyritys on erittäin haluttu työpaikka ja maksavat varsin säädyllistä palkkaa hyville tekijöille.

  3. Onhan tuo karua kertomaa. Taitamattomuus ja härskiys tulee ensimmäisenä mieleen, kun asiasta lukee.

    Häikäilemätöntä on myös Postin johdon totuutta vääristelevät ulostulot, mitä tulee logistiikka -toimialaan ja Venäjän toimintoihin.

    Se, että näiden kahden toiminnon tappiot kuitataan kannattavan, perinteisen postitoiminnan tuotoilla ja kuitenkin väitetään, että perinteinen postitoiminta on kriisissä, on pahimman laatuista sumutusta.

    Omistajan olisi jo vuosia sitten pitänyt puuttua Postin toimintaan ja viheltää peli poikki.

  4. https://areena.yle.fi/1-4530617

    ma 25.11.2019

    Postin hukatut miljoonat

    Posti tekee miljoonatappiota logistiikkabisneksessä samalla kun postilaisten työehtoja kiristetään. Posti väittää, että logistiikka-ala tukee perinteistä postipalvelua. Todellisuudessa asia näyttää olevan päinvastoin.

  5. Postin märittelemä reitin kiertoaika 3,5 tuntia – todellinen aika 4,5h –5,5 h

    Palkka noin 700 euroa kuussa. Palkalla ei voi elää, joten veronmaksajat maksavat loput

    1. Ihan kaikkein hulluinta tässä on se, että esim. Kokoomus, joka on olevinaan talousvastuullinen puolue, ajaa juuri tämänkaltaisen toiminnan lisäämistä.

      1. Kokoomusta ei kiinnosta pätkääkään kansalaisten hyvinvointi. Oma lampakko ja jotta sitä riisivelliä on omiin tarpeisiin viikoksi kerrallaan ja muuta soppaa halvalla. Oikeastaan kepulit ja kokkareet pitäisi yhdistää, samaa seurakuntaa kaikki tyynni.

  6. ”!Hyvä liikkeen johto näkyy hyvissä luvuissa – huono liikkeen johto näkyy huonoissa luvuissa.”
    *
    Postin liiketulos 2008-2015
    Logistiikka -170 miljoonaa euroa
    Postipalvelut +500 miljoonaa euroa

    ***
    Vuonna 2016 yhdistettiin logistiikka- postipalvelut –yksiköt. Näin logistiikan tappiot peitettiin vuosikertomuksesta.
    *
    Liiketoiminnat Venäjällä ovat olleet Postille varsinainen murheenryyni – tappiota 40 miljoonaa euroa kuudessa vuodessa.

    Tom Jansson : Venäjän bisnes on tällä hetkellä kannattavaa [Jos ohjelmassa esitetyt tiedot pitävät paikkaansa, tämä on valhetta.]

    ***
    Kaiken kaikkiaan: Postipalvelut rahoittavat Postin kannattamatonta logistiikka toimintaa niin Suomessa kuin Venäjällä.

    1. Tämä Tom tuli viime vuonna hakemaan osuutensa Postin potista, nauttii varmasti tekosistaan. Ei tälläisillä siipeilijöillä ole edes omaatuntoa, mitähän puoluetta tämä edustaa….?

  7. Tämäkö Tom Jansson?
    *
    https://www.posti.com/media/talousuutiset/2018/tom-jansson-on-nimitetty-posti-group-oyjn-talous–ja-rahoitusjohtajaksi/

    Tom Jansson on nimitetty Posti Group Oyj:n talous- ja rahoitusjohtajaksi
    19.12.2018

    KTM Tom Jansson, 50, on nimitetty Posti Group Oyj;n talous- ja rahoitusjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi 1.1.2019 alkaen.
    *
    https://verokone.hs.fi/henkilo/1968Jansson%20Tom%20Gunnar
    Jansson Tom Gunnar

    SYNTYNYT 1968, ASUINPAIKKA UUSIMAA
    UUSIMMAT TIEDOT

    Sija 2018: 13957
    Ansiotulo 2018: 189 913 €
    Pääomatulo 2018: 1 735 €
    Veroprosentti 2018: 47 %
    Ansio- ja pääomatulot 2018: 191 648 € 8 ×
    Verokoneessa tuloja yhteensä: 2 514 312 €

    = suomalaisen vuosituloa
    *

  8. ….saatanan tunarit kuin kyllä se siitä – menneiltä ajoilta mutta sopiiko myös tähän hetkeenkin.

    Pelkkä digitaalisuus ei vielä kuljeta postia että siihen tarvinnee vielä ihan oikeaa henkilökuntaa – palkkauksella – jolla tohtii elää hyvinvointivaltiossa !

    Kyuu – just mitä painotetusti tähdennät !

  9. Posti-gatesta riittää varmasti vielä pitkään parranpärinää
    *
    https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1dfac11b-eb71-4c23-a087-52f8ee58b73f

    Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo nosti maanantaina esille kysymyksen siitä, ovatko Paatero ja Rinne puhuneet asiassa totta eduskunnan edessä.

    *
    https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006323008.html

    PAUn Nieminen: Tiesin Postin liikkeenluovutuksen tapahtuvan 1. syyskuuta, luin tiedotteet tarkkaan – omistajaankin oltiin yhteydessä

    Työntekijöitä edustavan Posti- ja logistiikka-alan unioni PAUn puheenjohtaja Heidi Nieminen sanoo tienneensä 29. elokuuta, että Postin liikkeenluovutus tapahtuu syyskuun alussa.

    [ Antti Rinne oli asiasta perillä vasta 3.9.2019]

    Omistajaankin oltiin yhteydessä
    Nieminen sanoo olleensa myös välittömästi yhteydessä omistajaohjausosastoon.

Kommentoi