Vai ei vetyautot tule..

Edelleen olen varma että tämä ”hybridi” ja sähköauto buumi on vain keino myydä siirtymäajan autoa niille joilla on kiire ”pelastaa” maailma, eli louhitaan akkuja varten arvometallia ja tuhotaan ympäristö.

Vetyautot tulee ja oma veikkaus on että normaali polttomoottoriauto toimii siihen saakka. Eri asia on kenekä perze kestää ostaa näitä vetyautoja, hinnat sähköautojen luokkaa….toimintamatka kylläkin huomattavasti pidempi.

Tässä juttu suoraan APU lehdestä, otin koko jutun niin ei tarvii selvitellä, lukekaa siitä, ei ole edes pitkä.

”Volvo Group avaa ensimmäisen polttokennojen testilaboratorionsa Ruotsin Eskilstunaan. Panostus on yksi osa Volvon tavoitetta olla täysin fossiilivapaa vuoteen 2030 mennessä.
Julkaistu: 21.5.2021
Laboratoriossa tullaan kehittämään ja testaamaan vetyautoissa tarvittavia polttokennoja. Volvon päällimmäinen ajatus on tuoda vetyteknologiaa raskaan liikenteen autoihin ja rakennuskoneisiin. Henkilöautoista ei ainakaan tässä vaiheessa vielä puhuta, mutta mikäli polttokennoteknologia saadaan tulevaisuudessa edullisemmaksi ja tankkausinfraa parannettua, Volvo on siltä osin valmis.
”Laboratorio palvelee koko Volvo Groupia maailmanlaajuisesti. Polttokennoratkaisujen kehittäminen on hyvin jännittävä askel matkallamme kohti hiilineutraaliutta”, Volvo tiedotti.
”Vetyä voidaan tuottaa hyvin monella eri tavalla ja on hyvin tärkeää, että koko arvoketju tuotetaan kestävällä periaatteella. Meille tärkeintä on, että käyttämämme vety on vihreää vetyä eli tuotettu uusiutuvalla energialla.” (APU)

10 vastausta artikkeliin “Vai ei vetyautot tule..”

  1. Ollaan melkoisessa tienhaarassa polttoaineiden kanssa. Tuskin kukaan uskaltaa lyödä vetoa yhdestä ainoasta vaihtoehdosta ja vielä valmistetaan vanhaa moottoriakin. Sen kulutus on saatu nipistettyä melko olemattomaksi ja nekin vähät päästöt melko puhtaiksi.

    Niitä polttoainetarjokkaita on ainakin viisi kuusi erilaista, joten on mistä valita.

  2. Usko sähköauton auvoiseen tulevaisuuteen on utopiaa vielä pitkään. Sen riskit eivät ole monialaisesti ja riittävästi yleisessä tiedossa.
    Akkuteknologia ( litiumin louhinta ), vedyn valmistus, kupari, korin muoviosien valmistus tarvitsee pirusti öljyä, jakeluasemat, ihmiselle vaaralliset sähkökentät, ja onnettomuus-paloturvallisuus jne..

    Polttomoottorit, bensa, puhdas diesel ja kaasut päästöineen erityisesti pärjäävät pitkään ml. valmistustekniset jo olevat investoinnit ml. jakeluverkostot, jotka ovat valmiina.

      1. Se toimii jostain syystä minulla, mutta ei voi kommentoida. Kukahan on ollut asialla?

          1. Pentti, esille tuomasi Power-to-X –tekniikka saattaa mullistaa energian varastoinnin paitsi autoissa niin myös uusiutuvan energian varastoinnissa.
            .
            Itse asiassa otit asian esille aikaisemmin eräässä toisessa blogissa kuukausi sitten:
            [ alla linkki tähän]
            MULLISTAVA POWER-TO-X-TEKNIIKKA , 09.04.2021
            .
            https://www.pirkanblogit.fi/2021/penttit/uudet-polttoaineet/
            12.4.2021

            ***********************************************************************************

            Power-to-X –tekniikka saattaa mullistaa energian varastoinnin uusiutuvan energian varastoinnissa.
            .
            https://lahienergia.org/maailman-ensimmainen-integroitu-power-to-x-to-power-vetykaasuturbiinin-esittelylaitos/
            .
            11.6.2020
            .
            Maailman ensimmäinen integroitu power-to-X-to-power -vetykaasuturbiinin esittelylaitos

  3. Tekniikan Maailma 2018: ”Suomen viimeinen vedyn jakeluasema suljettiin.”
    *
    .
    Uskon myös, että ajanmittaan polttokennokäyttöiset autot korvaavat akkukäyttöiset autoa. Vedyn rinnalla saattaa tulla muita (synteettisiä) polttoaineita.

    YLE 10.6.2019 :
    Mullistava teknologia saattaa tehdä pian läpimurron: Sellutehtaiden savukaasuista voisi valmistaa polttoainetta koko Suomen autoille. Suomeen pitäisi rakentaa synteettisten polttoaineiden tuotantolaitos, ehdottaa LUT-yliopisto.

    **************************************************************************************
    Hinta vielä liian korkea (ainakin useimmille ihmisistä)
    .
    https://europe.autonews.com/latest-launches/toyota-mirai-fuel-cell-sedan-priced-win-ev-buyers
    .

    The second-generation Mirai will cost from 64,000 euros ($77,800) when it goes on sale in Europe next year, below the 82,900 euros Tesla charges in Germany for its similar-sized Model S Long Range Plus with 100 kilowatt-hour battery. Toyota is targeting a 10-fold increase in global sales of the Mirai.4.12.2020

    ****************************************************************************************
    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/d79b761d-c9fc-44aa-b7ab-45643525f3d0

    Onko ladattava sähköauto sittenkin vain välivaihe? Vetyauto odottaa jo ovella

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *