12 vastausta artikkeliin “Tallaista sähköautokonseptia minä kehitin-Nissan teki sen”

  1. Tässä ote jutusta:

    ”Määritelmällisesti kaikki ”itselataavat” hybridit ovat sellaisia, mutta Nissanin toteutus on omintakeinen. Autossa on kaksi täysikokoista sähkömoottoria edessä ja takana, ja konepellin alla purputtavan bensakoneen ainoa tehtävä on jauhaa niille sähköä.”

    …..

  2. Joo hyvä sillä sähkö pitää jauhaa ja parempi että ajoauto jauhaa sen itse.

    1. Se idea sai vain pelkät sähköfanit, ettei he ….ssä mitään bensa-aggregaattia tarvita, mutta tähän on tultu. Sähkö on aina mukana, kun on vähän bensaa tankissa.

  3. Tekniikan Maailmahan vastaavaa koeajoi enemmänkin joku aika sitten. Teoria hyvä, käytäntö huono – auto ei kuluttanut yhtään vähempää tai kulkenut sen mukavammin kuin perus-bensavehje.

    1. Se TM:n versio oli muistaakseni Mitsu, jossa bensamoottori lataavana generaattorina, että myös niin tehokas, että se myös oli vetävä.
      Tämä Nissanin bensa ei vedä.
      Minun versioni oli mindiesel.
      Tämä ”bensa”latausversio on siis pelkkä sähköauto sen etuineen ilman latausongemia.

  4. Joo, tommosta ratkaisua minäkin olen kaavaillut ja lievästi pohtinut, millainen polttomoottorirakenne olisi nuukin. Ehkäpä yksisylinterinen vastamäntämoottori?

    Suomen ilmasto-olosuhteissa polttomoottorin lämpötuotannista olisi hyötyä useimpina vuoden päivinä.

    Systeemi ei olisi altis sähkökatkoille valtakunnan verkossa, mikä olisi mielestäni sangen arvokas ominaisuus.

    ST1:n johtaja totesi taannoin, että lentokerosiinin tuotannossa syntyy bensiinijaoketta turhan paljon, jolle pitäisi löytää hyötykäyttöä.

    Kun pienehkö moottori tuottaisi sähkön, se keventäisi autoa ja pärjättäisiin pienillä akuilla. Se säästäisi kukkaroa, luonnonvaroja ja teitä, säästyttäisiin latausverkkojen rakentamiselta, eivätkä sähköautot korottaisi verkkojen huipputehoja ja sähköpulat vähenisivät.

    1. Sähkömoottori antaisi autolle tarvittavan kiihtyvyyden jolloin polttomoottorin vääntöominaisuuksilla ei olisi kovin nuukaa. Voitaisiin keskittyä suunnittelussa polttoainetaloudellisuuteen ja moottorin päästöihin.

    2. ”Joo, tommosta ratkaisua minäkin olen kaavaillut ja lievästi pohtinut, millainen polttomoottorirakenne olisi nuukin. Ehkäpä yksisylinterinen vastamäntämoottori?

      Se voisi olla mieluummin Vankel-tyyppinen tärinän vaimeuden ja suuren tehon vuoksi.

  5. Ei, kyllä se oli nimemomaan kuvatun kaltainen auto, jossa sähkömoottori vetää, juttu tässä.

    Mekaanista yhteyttä polttomoottorin ja etupyörien välillä ei ole

    Ja lopputulos siis oli että auton kulutus oli merkittävästi suurempi kuin perinteisten.

    1. Pitää paikkansa.
      Mutta, vaikka Nissan oli epäedullisin, muut olivat parempia, miksi ?

      Olin ajatellut polttomoottoriksi minidieseliä tai ”Vankel-moottoria”. Puristussuhde ja kierrosnopeudet laturiin ovat huomattavan korkeat. Pitäisi tutkia !

    2. Kulutus on ratkaistavissa, monimoottoristen kustannukset eivät.
      Olen sitä mieltä, että uusiopolttoaineet, puhtaus/ suodatus ja polttomoottoritekniikka ovat edelleen täysin kilpailukykyisiä sähköauto-akkutekniikalle huolimatta polttokennoista hamassa 50 vuoden tulevaisuudessa.

      Ainoa järkevä hybridiversio yleiseen autojen massatuotantoon voisi olla huomattavasti pienitehoisemmat sähkömoottorit, huomattavasti pienemmät ja kevyemmät akut ja pieni vankel- latausmoottori.

      Mutta ensin pitää keksiä lääke pienempään egoon munanjatkeisille ihmisille.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *