Putinin Valdai-puhe

Putinin Valdai-puhe – Moninapaisen maailman manifesti
Putin on pitänyt jälleen puheen, tällä kertaa Valdai-klubin vuosittaisessa keskustelutilaisuudessa, jonne saapui delegaatioita – poliitikkoja, diplomaatteja ja asiantuntijoita – yli neljästäkymmenestä eri maasta. Nelipäiväisen tilaisuuden teemaksi oli valittu kuvaavasti Hegemonian jälkeinen maailma: Oikeutta ja turvallisuutta kaikille.
Toisin kuin suomalaiset iltapäivälehdet sensaationhakuisesti otsikoivat, Putin ei esittänyt uhkauksia, vaan kertasi havaintojaan meneillään olevista muutoksista. Kuten aiemminkin, Putin paljasti mielestäni aidot näkemyksensä puheessaan, josta muodostui varsinainen moninapaisen maailman manifesti.
Putinin puhe oli selvästi suunnattu globaalille yleisölle. Hän toisti oletuksiaan siitä, kuinka Yhdysvallat on käyttänyt eri kansakuntia liian kauan hyväkseen ja Venäjä taistelee tätä epäoikeudenmukaisuutta vastaan. Putin kehotti muitakin kansoja taisteluun ”moninapaisen maailman puolesta”.
Puheessaan Putin visioi uutta maailmanjärjestystä, joka ei perustu enää lännen ylivaltaan. Yksi hänen ehdotuksistaan on, että YK:n turvallisuusneuvostoa muutettaisiin siten, ettei länsi olisi siinä enää niin hallitseva ja määräävä. Hän toivoi myös, että Eurooppa vapautuisi Yhdysvaltojen ikeestä ja liittyisi Venäjän ja muiden valtojen joukkoon.
Putin aloitti puheensa arvostelemalla ”kansainvälistä sääntöpohjaista järjestystä”, jossa kansainvälinen oikeus on korvattu ”tiedätte kyllä kenen” keksimillä, laittomilla ja mielivaltaisilla ”säännöillä”.
Vallanhalunsa vuoksi, kollektiivinen länsi on aiheuttanut taloudellisia, sotilaallisia ja humanitaarisia kriisejä. Juuri länsi on lietsonut sodan liekkejä Ukrainassa, provosoinut Kiinaa Taiwanin suhteen ja aiheuttanut globaalin häiriötilan elintarvike- ja energiamarkkinoille.
Länsi pelaa Venäjän presidentin mielestä ”vaarallista, veristä ja likaista peliä”. Se ei kunnioita muita kansakuntia ja jättää tylysti huomiotta muiden intressit. Viime joulukuussa, Venäjä teki kansainvälistä kollektiivista turvallisuutta koskevia ehdotuksia, jotka jälleen kerran torjuttiin.
Ihmiskunnalla on Putinin mukaan vain kaksi vaihtoehtoa. Joko annetaan ongelmien edelleen kasautua, jolloin ne ”väistämättä murskaavat meidät kaikki”, tai yritetään ”löytää yhdessä ratkaisuja”. ”Ne eivät ehkä ole ihanteellisia, mutta ne voivat tehdä maailmasta vakaamman ja turvallisemman”, hän esitti.
Putin korosti uskovansa ”tervejärkisyyteen” ja sovinnon etsimiseen. ”Ennemmin tai myöhemmin, sekä moninapaisen maailmanjärjestyksen uusien keskusten että länsimaiden, on aloitettava tasavertainen keskustelu yhteisestä tulevaisuudesta – mitä pikemmin, sen parempi.”
Putin etsi selvästi yhteistä perustaa ja viittasi tässä kohtaa myös ”biologisen, kulttuurisen ja poliittisen monimuotoisuuden” säilyttämisen tärkeyteen.
Valitettavasti länsi haluaa hävittää tämän monimuotoisuuden ja homogenisoida kaikki omaan piiriinsä. ”He haluavat luoda yleismaailmallisen kulttuurin tyrkyttämällä arvojaan ja kulutuskulttuuriaan. He eivät ehkä sano sitä avoimesti, mutta näin he toimivat. He vaativat, että kaikkien on hyväksyttävä heidän arvonsa”, Venäjän päämies valitti.
Putin siteerasi Aleksandr Solženitsynin Harvardissa pitämää puhetta, jossa venäläisajattelija totesi, että länsi kärsii ”jatkuvasta ylivertaisuuden sokeudesta, joka pitää yllä uskoa, että laajojen alueiden kaikkialla planeetallamme pitäisi kehittyä ja kypsyä nykyisten länsimaisten järjestelmien tasolle”. Solženitsyn sanoi tämän vuonna 1978, eikä länsimainen asenne ole siitä juuri muuttunut.
Tämä ”rasistinen ja uuskolonialistinen sokeus” on muuttunut vielä rumemmaksi viimeisen puolen vuosisadan aikana, niin sanotun yksinapaisen maailman luomisen myötä. ”Usko omaan täydellisyyteen on äärimmäisen vaarallista. Se on askeleen päässä siitä uskosta, että on tuhottava eri mieltä olevat. Heidät on ’peruutettava’, kuten sanotaan.”
Putin muisteli, kuinka edes kylmän sodan aikana, vastakkainasettelun ollessa kuumimmillaan, ”kenellekään ei tullut mieleenkään kieltää, että muilla kansoilla oli omat kulttuurinsa, taiteensa ja tieteensä”. Maiden välisiä yhteyksiä toki rajoitettiin, mutta Neuvostoliiton ja Yhdysvaltojen johtajat ymmärsivät, että ”kulttuurin alalla oli oltava varovainen ja kunnioitettava vastapuolta”.
”Ja mitä tapahtuu nyt? Natsit polttivat kirjoja, kun taas liberalismin ja edistysaatteen perustajien jälkeläiset kieltävät Tšaikovskin ja Dostojevskin”, Putin ihmetteli. ”Peruutuskulttuuri tuhoaa kaiken elävän ja luovan ja estää tutkimuksen vapauden taloudessa, politiikassa ja kulttuurissa.”
On päädytty ”siihen absurdiin pisteeseen, että mikä tahansa vaihtoehtoinen näkemys julistetaan haitalliseksi propagandaksi, joka on vaaraksi demokratialle”, Putin totesi ja siteerasi perään Dostojevskin teoksia, joissa kaukokatseisesti varoiteltiin peruutuskulttuurista, jota länsimaat nykyään edustavat.
Länsimainen globalisaatiomalli on rakentunut ”monimuotoisuuden ja erilaisuuden poistamiselle”. Tällä ”uuskolonialismilla” oli selkeä tavoite: vahvistaa länttä hallitsevan eliitin ”taloudellista ja poliittista ylivaltaa, ottamalla haltuun koko planeetan luonnonvarat, taloudelliset ja inhimilliset resurssit”.
Putin viittasi toiseen venäläiseen filosofiin, Aleksandr Zinovjeviin, joka sanoi yli kaksi vuosikymmentä sitten, että ”läntisen sivilisaation selviytyminen nykyisellä tasollaan vaatii koko planeetan ja kaikki ihmiskunnan käytettävissä olevat resurssit”.
Länsi on antanut itselleen massiivisen etumatkan asettamalla säännöt tässä peukaloidussa järjestelmässä. Mutta heti kun muut maat, erityisesti suuret Aasian maat, alkoivat hyötyä globalisaatiosta, länsi välittömästi muutti sääntöjään. Vapaakaupan, talouden avoimuuden, reilun kilpailun ja omistusoikeuksien ”pyhät periaatteet” viskattiin syrjään.
Tämän lisäksi länsimaiset poliitikot alkoivat hokea sitä, ettei heidän määrittelemälleen ”liberaalille demokratialle” ole olemassa vaihtoehtoa, vaan sen on ainoa laatuaan. Putin katsoo, että itseään ”poikkeuksellisena” pitävä länsi halveksii ylimielisesti ”muita kansanvallan muotoja” globaalilla tasolla.
Kuitenkin juuri liberaali, sääntöpohjainen järjestys käyttää ”taloudellista sodankäyntiä, pakotteita, boikotteja, värivallankumouksia ja vallankaappauksia” muiden valtojen kukistamiseksi.
Washington puhuu ”globaalista järjestyksestä”, mutta joka päivä tämä niin kutsuttu järjestys vain ”lisää kaaosta ja muuttuu yhä suvaitsemattomammaksi, jopa länsimaita itseään kohtaan”. ”Heille ei ole ongelma käyttää pakotteita jopa omia liittolaisiaan vastaan, jotka kumartavat ja ottavat ne vastaan.”
Putin ajattelee aivan oikein, ettei amerikkalaisilla ole tarjota maailmalle ”muuta kuin dominanssia”. ”Olen vakuuttunut siitä, että todellinen demokratia moninapaisessa maailmassa tarkoittaa sitä, että mikä tahansa kansa, yhteiskunta tai sivilisaatio, voi valita oman polkunsa ja oman sosiaalisen ja poliittisen järjestelmänsä.”
”Jos Yhdysvallat ja Eurooppa voivat valita oman polkunsa, niin voivat myös Aasian maat, islamilaiset kansakunnat, Persianlahden monarkiat ja muiden maanosien maat. Ja niin voi tehdä myös Venäjä. Kukaan ei tule koskaan kertomaan kansallemme, millaista yhteiskuntaa meidän pitäisi rakentaa ja millaisiin periaatteisiin sen pitäisi perustua”, Putin vakuutti.
”Suuri vaara lännen ideologiselle, taloudelliselle ja poliittiselle monopoliasemalle on sellaisten vaihtoehtoisten yhteiskuntamallien syntyminen, jotka ovat tehokkaampia, jännittävämpiä ja houkuttelevampia kuin nykyiset. Tällaisten mallien syntyminen on väistämätöntä”, Kremlin isäntä arvioi.
Putin esitteli Valdai-klubilla jälleen myös konservatismiaan, jolle löytyy vastaanottavaista yleisöä maailmalla. ”Jos länsimainen eliitti uskoo voivansa täyttää kansalaistensa mielet oudoilla, mutta muodikkailla ajatuksilla, kuten kymmenillä sukupuolilla ja homoparaateilla, se on heidän oikeutensa. Mutta heillä ei ole oikeutta vaatia, että muut seuraavat heitä tällä tiellä.”
”Maailma on luonteeltaan monimuotoinen. Länsimaiset yritykset saada kaikki noudattamaan samaa mallia, ovat objektiivisesti katsoen tuomittuja epäonnistumaan. Ylimielinen pyrkimys globaaliin johtajuuteen ja itse asiassa diktatuuriin, ei tee muuta kuin heikentää länsimaiden johtajien, erityisesti Yhdysvaltojen, arvovaltaa.”
Kun ennen oli harvinaista, lähes sensaatiomaista, että jokin maa oli eri mieltä Yhdysvaltojen kanssa, nykyään siitä on tullut normaalia ja monet maat uskaltavat sanoa Washingtonille ”ei”. Lännen on maksettava yhä korkeampi hinta siitä, että se yrittää säilyttää hegemoniansa. ”Jos kuuluisin läntiseen eliittiin, miettisin tätä”, Putin opasti.
Kritiikistään huolimatta, Putin esiintyi kuitenkin sovinnollisena. ”Tämän konfliktin aikana haluaisin sanoa, että Venäjä itsenäisenä maana ja sivilisaationa ei ole koskaan pitänyt, eikä pidä tälläkään hetkellä, itseään lännen vihollisena.” Kaikesta tapahtuneesta huolimatta, Putin vetosi länteen, jotta vihollisuudet lakkaisivat ja rauha palaisi vuoropuhelun kautta.
Putin täsmensi jälleen, että Venäjä ”vain puolustaa oikeuttaan olla olemassa ja kehittyä haluamallaan tavalla”, mutta sillä ”ei ole aikomusta ryhtyä uudeksi hegemoniksi”. Venäjä ”ei halua korvata yksinapaisuutta kaksinapaisuudella tai kolminapaisuudella, eikä vaihtaa läntistä hegemoniaa idän, etelän tai pohjoisen ylivaltaan – se johtaisi väistämättä vain uuteen umpikujaan”.
Putinin Venäjä kannattaa ”uusien rakenteiden luomista, joihin kuuluu sellaisten naapurimaiden yhteistyö, joiden taloudelliset ja sosiaaliset järjestelmät, resurssit ja infrastruktuurit täydentävät toistensa järjestelmiä”. Nämä rakenteet ovat ”moninapaisen järjestyksen taloudellinen perusta”.
Putinin tarkasteli puheessaan myös oman maansa lähihistoriaa. Hän on yhä sitä mieltä, että ”Neuvostoliiton romahtaminen rikkoi geopoliittisen voimatasapainon”. Tuolloin voitonhuumainen länsi ”julisti yksinapaisen maailmanjärjestyksen, jossa vain sen tahdolla, kulttuurilla ja intresseillä oli oikeus olla olemassa”.
Nyt asetelma on jo muuttunut, vaikka kaikki eivät sitä vielä hyväksykään. ”Lännen kiistattoman ylivallan aika on ohi. Yksinapaisesta maailmasta on tulossa menneisyyttä. Seisomme historiallisella rajalla ja edessämme on todennäköisesti vaarallisin ja arvaamattomin, mutta myös tärkein vuosikymmen, sitten toisen maailmansodan päättymisen.”
Globaali konfliktien ketju on uhka ihmiskunnalle ja myös lännelle itselleen. Niinpä tämän päivän tärkein tehtävä on ratkaista tämä ristiriita rakentavalla ja myönteisellä tavalla. Suostuvatko länsivallat kuuntelemaan muita sanelupolitiikkansa sijaan?
Putin päätti puheensa todeten, että ”aikakausien vaihtuminen on kivulias, joskin luonnollinen ja väistämätön prosessi”. Tulevaisuuden maailmanjärjestys muotoutuu jo silmiemme edessä. Moninapaisessa maailmassa on kuunneltava kaikkia, eikä tuputtaa muille omia totuuskäsityksiään.
”Vain tältä pohjalta ja ymmärtäen vastuumme kansojen ja planeettamme kohtaloista, voimme luoda inhimillisen sivilisaation sinfonian”, Putin puki sanoiksi toivomansa kehityssuunnan.

Fasistisen Ukrainan pahat teot paljastuvat pikkuhiljaa.

Olen jo aiemmin kirjoittanut siitä, että ”läntisen yhteisön” lähettämiä aseapuja myydään eteenpäin Ukrainasta.

Tänään Suomen YLE julkisti, että niin on tehty ja tehdään.

Keskusrikospoliisi on saanut käsiinsä Suomen rikollisten käyttämiä, Ukrainasta eteenpäin, maailmalle, mm. Suomeen myytyjä aseita ja ammuksia.

Ihan samoin Ukrainaan lähetettyjä avustuksia ei mene sinne minne pitäisi, eli Ukrainan johdon aiheuttaman sodan uhreille, vaan avustukset pistetään monin osin omiin taskuihin tai myydään eteenpäin…Ukrainan fasistit eivät tunne moraalia.

Olen myös kirjoittanut Ukrainan olevan yksi suurimpia lapsipornon tuottajia.

Vasemmistoliitto, SDP eikä Vihreät ei ota kuuleviin korviinsa, sitä mitä Ukraina on ollut ja on.

Ukraina on käynyt sotaa jo vuodesta 2014, murhaten Ukrainan Venäläisiä.

Nyt viimeisimpänä Ukrainan hallinnon joukot on tehnyt Sevastopolin sataman tienoille drooni-iskun.

Venäjä ilmoittaa, ettei vilja enää kulje, eli YK neuvottelema sopimus ei päde.

Ukrainasta vilja ei ole mennyt, eikä mene ollenkaan esimerkiksi Afrikkaan, eikä mihinkään muihin köyhiin maihin.

Venäjän vilja menee.

Ukrainan viljavista pelloista suurimman osan omistaa muutama USAlais firma.

Siitäkin olen kirjoittanut.

Ukrainan vilja menee bisneksen tekoon, josta hyödyn korjaa USA.

USA tukee täysillä Ukrainan fasistisia organisaatioita, Suomi siinä sivussa.

Ukrainan lipusta on tullut nykyisen fasismin symboli, jonka Turkukin entisenä sivistyskaupunkina nostaa salkoon.

Enkä vielä ole USAn biolaboratorioista puhunut mitään Ukrainassa.

Täysin kaheli päätös rakentaa kanaverkko Venäjän rajalle, estämään mitä?

Tulee hakematta mieleen 1930 luku. Saksassa. -30 luvun alussa, Saksassa elettiin USAsta lähtenyttä finanssikriisiä. Saksan työväestö liikehti ja osoitti mieltään.

Neuvostoliitto, joka ei tuntenut hyperinflaatioita eikä lamaa, alkoi kiinnostaa yhä enemmän Saksan työväkeä.

Alettiin vaatimaan, alas kapitalismi!

Saksan vaaleissa enemmistön muodostivat SDP, eli Saksan demarit ja kommunistit.

He eivät kuitenkaan saaneet muodostettua enemmistöhallitusta keskinäisten erimielisyyksien takia.

Vähemmistöhallituksen muodosti fasistit, ja liittokansleriksi nousi Aadolf Hitler 1933.

En tiedä kuka osaa yhdistää nämä kaikki kirjoittamani toisiinsa, mutta sen sanon, että ihan samaa on meininki nytkin.

Suomessa SDP on yhdessä Vassuleiden kanssa tulleet hulluiksi. SDP ja Vassulit yhdessä olisivat olleet n.30%, ja joukkovoiman käyttö päälle. Ja NATOon ei olisi liitytty, sotaa ei olisi näköpiirissä.

Onko näistä kumpikaan puolue millään tavoin vasemmistolainen?

En sitä kyllä näe!

Rauhanliike on syntymässä Suomeen, mutta organisaattoreita ei ole. Silloin ei rauhanliikettäkään synny.

Rauhanpuolustajat ovat väärillä linjoilla ymmärtämättä mistä on Ukrainan kriisissä kyse. SKP ei ymmärrä yhtään enempää. KTP on linnottautuneet Venäjän imperialismiin, jota ei ole…

Siksi en toivoani näihin organisaatioihin voi pistää.

Mikä neuvoksi ystävät ja toverit?

Persut, Kokoomus, Keskusta, RKP ja kristillisdemokraatit ovat oikeistolaisia porvaripuolueita, jotka antavat USAn johtaman Naton tuikata kuin kiimainen natukissa…

Tulevat Eduskuntavaalit ovat hyvin tärkeät vaalit. Suomen kohtalon vaalit.

Naapurinamme on suuri Venäjä, rauhaa rakastava suuri Venäjä. Venäjä ei meitä ole uhannut eikä uhkaa, mutta ihan itse meidän hallintomme verta nenästään kaivaa. Venäjä antaa turpaan jos hallintomme haluaa. Tosin itse menee bunkkeriin, ja pistää meidät tavalliset Suomalaiset sotimaan puolestaan.

Suomi häviää. Joka tapauksessa. Voittaa USA tai Venäjä.

On nyt ymmärrettävä, että Ukrainan kriisi on USAn ja Venäjän välinen.

75% maailman maista eivät ole USAn asettaman boikotin takana Venäjää vastaan.

Läntinen yhteisö on kooltaan hyvin pieni maailman mitassa, oikeasti reilusti alle 25%. Bruttokansantuotteella mitaten toki iso.

Maailma on jakautumassa uuteen, moninapaiseen maailmaan, ellei USA sitä ennen tuhoa koko maailmaa.

Suomi veikkasi väärää hevosta 1930 luvulla, liittoutuen Saksan kanssa, joka oli maailman mahtavin sotilaallinen mahti..

Suomi on nyt liittoutunut USAn kanssa, joka heikkenee suorastaan silmissä. Sitä vain ei USAn johtamassa mediapoolissamme ole riviäkään. Kuten ei ollut -30 luvulla Saksastakaan.

Sota on aina politiikan jatke. Ymmärtäkää se!

Markku Huhtala, Tampere, Rantaperkiö

Muistelen Neuvostoliiton aikoja.

Muistelen Neuvostoliiton aikoja.
Kuten moni tietää, opiskelin Neuvostoliitossa 1980 luvulla.
Se on ollut minun onnellisinta aikaa minun elämässäni.
Minulta ei puuttunut mitään. Neuvostoliitto antoi stipendin, jolla saattoi elää ja opiskella.
Toki, Suomessa oli ja varmaan on edelleenkin samansuuntainen systeemi. Eli meillä Suomessakin on ulkomaalaisopiskelijoita, kiintiö.
Joille maksetaan opiskelusta. Näin taisi olla, mutta en tiedä onko enää.
Joka tapauksessa, Neuvostoliitossa oli valtava kansainvälinen opiskelija joukko, jolle maksettiin stipendiä, sekä jokaiselle asuntola paikka, joka oli maksuton.
Neuvostoliitolla oli siihen kyllä varaa.
Ville Haapasalokin opiskeli Neuvostoliitossa. Toki eri opinahjossa kuin minä, mutta opiskeli silti.
Siksi Haapasalokin propagoi Venäjää. Saihan sieltä todella paljon, ja on erittäin suosittu ja tunnettu näyttelijä Venäjällä.
Minä opiskelin Moskovassa, Haapasalo taisi opiskella Leningradissa. Haapasalo korjaa jos haluaa, näin muistelisin.
Kaikesta, mikä liittyi Neuvostoliittoon, ärsytti kapitalismia. Ihan kaikki.
Neuvostoliitto vuorostaan antoi ovien olla avoimia, ajatellen, että opiskelijat opintojensa jälkeen voivat kertoa Neuvostoliiton toimivuudesta, sekä kultuurista. Neuvostoliitto ei kuvitellut, että pitäisi hävetä jostain. Eikä tarvinnutkaan. Neuvostoliitto

oli hieno

ja erilainen maa…kuin Suomi.

Ei Neuvostoliitolla ollut mitään hävettävää, vaikka kaikki olikin vielä kesken, ja kehitysvaiheessa.
Neuvostoliitto oli sosialistinen maa, työväenvalta, jolla oli paljon opittavaa, sillä ympäröivä kapitalismi opetti koko ajan….
70 vuotta on lyhyt aika sosialismia. Yksityiseen omistukseen perustuvaa yhteiskuntajärjestystä oli jo ollut tuhansia vuosia, kapitalismiakin noin vuodesta 1750 lähtien.
Mitä nuori sosialismi voisi olla kuin oppiva kaiken suhteen?
Porvareiden mielestä heti täydellinen ilman virheitä. Moni työläinenkin meni tähän halpaan.
Kapitalismissa valta kun keskittyy, se on hyvä asia, vuosisatojen, tuhansien, tyyppillistä…
Mutta sosialismissa , jossa valta myös voi keskittyä, on heti paha ja väärin.
Näin me monesti ajattelemme, ja kapitalismi sen kyllä myös toi julki. Tosin vain sosialismin osalta.
Maailma, yhteiskunta kehittyy, me sen mukana…mutta mihin suuntaan?
Niin kapitalismi, kuin sosialismi ovat rahayhteiskuntia, jossa ihminen mitataan..rahassa.
Näin vain on.
Osa kommunisteistakin kuvittelee harppaavansa heti sosialimissa kommunismiin.
Näin ei vain voida tehdä, vaikka haluttaisiin.
Neuvostoliitossa kaikki työ mitattiin rahassa. Kaikkien työntekijöiden työ mitattiin rahassa. Jako tapahtui kykyjen mukaan, kuten periaatteessa kapitalismissakin.
Neuvostoliitossa kehitystä tapahtui huimin harppauksin, vaikka kapitalismi siitä ei puhukaan, ymmärrettävästi.
Kävin hyvin monesti saavutusten näyttelyssä Moskovassa katselemassa ja ihastelemassa sosialismin saavutuksia.
Kaarihitsaus on vain yksi lukemattomista keksinnöistä…. Kyllä, kaarihitsaus on Neuvostokeksintö.
Minä ihailin Neuvostoliitttoa ja sen toimivuutta. Täydestä sydämestäni. Asuin siellä tarpeeksi kauan ymmärtääkseni sosialismia ja Venäjää.
Markku Huhtala, Tampere, Rantaperkiö

Mikä ja mitä on Mediapooli?

 

Mitä ja mikä on mediapooli?
Tässä Mikko Elon (SDP:n eläkkeelle jäänyt pitkaikainen kansanedustaja) selvitys.
Juttu on Heinäkuulta.
Mikko Elo:
… syntyi vilkas keskustelu Mediapoolista, joka monille FB-kavereillekin tuntuu olevan outo, eivätkä kaikki edes usko sen olemassaoloon.
Mediapooli ei kuitenkaan ole uskon asia, vaan se on totisinta totta. Se on kriisiajan tiedotukseen tarkoitettu median tiedotuksen yhdenmukaistamiseksi.
Mediapooli luotiin v.2014, jolloin Huoltovarmuuskeskus elvytettiin ja perustettiin Turvallisuuskomitea ja solmittiin Isäntämaasopimus NATOn kanssa.
Mediapooliin kuuluu kymmeniä media-alan yrityksiä, joista tärkein on kuitenkin verovaroin ylläpidettävä YLE.
Mediapoolilla on sotilaallinen organisaatio, jota johtaa valmiuspäällikkö Tero Koskinen. Mediapoolia rahoittaa Huoltovarmuusrahasto, eli verovaroin.
Mediapoolilla on erilaisia alaryhmiä, joista tärkein on sisältöryhmä, joa johtaa YLE-uutisten päätoimittaja Jouko Jokinen. Tämä on se ryhmä, joka päättää, mitä julkaistaan ja mitä ei ja mikä on (vale)uutisen sisältö. Alaryhmien kokoonpano on salaisuus. Vain puheenjohtaja mainitaan.
Tällainen on se Mediapooli, joka hallitsee Suomea. Joka nostaa tai laskee poliitikon uran. Yksikään poliitikko ei uskalla asettua Mediapoolia vastaan. Suomen demokratia on heitetty romukoppaan.

Aita Itärajalle

Suomen eduskunta Sota Sannan esityksestä päätti rakentaa aidan itärajalle.

Hinta 100miljoonaa, ainakin.

Miksi?

Mitä sen kuvitellaan pidättelevän? Venäläisiä ihmisiä ei tähänkään asti ole tullut kuin virallisten rajojen kautta.

Kuvitteleeko Suomen poliittinen johto, että Venäjällä ei ole herkkua ja kansa lähtee massoittain hakemaan turvapaikkaa piskuisesta ja idiootteja täynnä olevasta maasta?

Venäjän panssareita ja tykkejä ei rautalanka-aita pidättele. Tosin, ei Venäjä tänne ole ollut tulossa, eikä ihan helposti tulekaan. Miksi tulisi? Eihän täällä ole mitään.

Venäjä ei ole ollut laajentumjishaluinen sitten Venäjän Tsaarin ajan. Ei ole hyökännyt yhtään minnekään, eikä valloitushaluja ole ollut.

USA vuorostaan on laajentumishaluinen, lisää mineraaleija ja rikkauksia tarvitaan, USA:lle.

USA on kaikin tavoin estänyt maailman kaupan käynnin Venäjän kanssa, kun ei siinä varastamisessa onnistunut 1991 lähtien Neuvostoliiton hajottamisen.

Venäjä on vauras maa, jolla on omasta takaa kaikkea. Venäjällä ei ole tarvetta lähteä varkaisiin, kuten USAlla on tarvetta, lähteä varkaisiin. Ja kymmeniä maita on jo tuhonnut , miljoonia ihmisiä tappanut, toisen maailman sodan jälkeen.

USA on jo estänyt Venäjän energian myynnin Eurooppaan. USAn ainut vaihtoehto on tarjolla ostaa USAn energiaa, kaasusta lähtien, moninkertaisella hinnalla. Venäjän energiaa USA ei anna ostaa, muuta kuin jos USA itse ostaa, ja myy sitten kalliimmalla Euroopalle, kuten sitä tekeekin.

Turkin kanssa on tehty sopimus kaasuputkien viemistä Turkkiin. Turkki tulee myymään kaasua Eurooppaan. Mutta mitä tekee USA tai miten reagoi? Turkki kuuluu sotaliitto Natoon. Jää nähtäväksi.

Unkari toinen, joka on ilmoittanut, ettei tule noudattamaan USAn pakotteita Venäjää vastaan, erityisesti kaasun suhteen.

Saksa on USAn miehittämä, ja joutuu tekemään, kuten USA sanoo. Saksa on Euroopan talousveturi.

Jos ja kun Saksan talous putoaa, putoaa myös EU.

Käykö nyt niin, että EU tulee hajoamaan USAn Joe Bidenin idiotismiin? Jää nähtäväksi.

Hajoaako Nato Joe Bidenin idiotismiin, jää sekin nähtäväksi.

Noin 75% maailman maista ei ole USAn boikotoinnin takana. Tämä tarkoittaa sitä, että vain noin 25% tulee USAn idiotismia.

Suomi rakentaa typerää verkkkoaitaa, mutta ei kyllä aukene meikäläiselle, estämään mitä, ja ketä?

Logiikan häivää ei ole raja-aidan rakentamiselle. Trumppia irvariltiin ja naureskeltiin Mexikon vastaiselle rajalle rakentamishankkeille.

Tosin jätetty mainitsematta, että raja-aitaa tehtiin jo Obaman aikaan, Clintonin aikaan.

Trumpin ainoa vika oli, ettei ollut kiinnostunut kuin USAn omasta teollisuudesta ja kaupankäynnistä, edisti sitä, eikä ollut kiinnostunut sotimaan, ollenkaan. Ei Venäjänkään kanssa.

Demokraatit ovat se monta pykälää sotaisampi ja oikeistolaisempi, uusliberaali puolue, joka ei häikäile tappaa ja sotia.

Olemme SDP:n SotaSanna johdolla ajautumassa sotaan, josta Suomi ei tule selviämään.

Demokraattien Joe Biden aivan yhtä sotakiimainen, joka julisti jo 2013 Ukrainan strategisen merkityksen USAlle, varapresidenttinä.

Onko nyt niin, että konservatiiveilla onkin pulu rinnassa?

Nykyisillä eduskuntapuolueillamme ei ole pulua rinnassa kuin korkeintaan VKK:lla? Niinkö?

Muu eduskunta on ainakin tullut hulluksi! Noh, muutama järkevä vassuli on…

Markku Huhtala, Tampere, Rantaperkiö

Aito ja oikea rakkaus lepää vain rauhan siivillä!

Olen ollut hiljaa tässä hetken.
Linkittänyt muiden arvostamieni ihmisten juttuja seinälleni facebookissa.
En vain osaa kuitenkaan olla hiljaa, vaan haluan sanoa mitä minä ajattelen kaikesta.
Minua väsyttää Suomen valtamedian valehtelu.
Olen varma, että olen oikealla asialla. Ukraina on fasistien käsissä, jota ohjaa ja organisoi USA.
En voi olla hiljaa, haluan sanoa sen.
Minua surettaa Ukrainan kansan kärsimys.
Tunnen heitä. Heitä jotka tunnen ovat ihania ja rehellisiä.
Saan tietoa Ukrainasta suoraankin, ja ne tiedot poikkeavat täysin Suomen mediapoolin eli valtamedian suoltamasta propagandasta.
Olen vahvasti sitä mieltä, että USA ohjaa Suomen valtamediaa.
Ukrainan todellinen tilanne on ihan toisenlainen kuin meille kerrotaan.
Ihan lähtien syistä, jotka Venäjän erikoisoperaatioon johtivat.
Venäjä ei ole hyökännyt brutaalisti Ukrainaan. Ihan päinvastoin.
Venäjä lähti suojelemaan Ukrainan itäosan Donbassin Venäläisiä, jotka ovat Ukrainalaisia.
Sain taannoin hätähuudon Buchan kaupungin eräältä naiselta, joka kertoi varsin konkreettisesti, mitä Buchassa tapahtui Ukrainan fasistien toimesta.
Kaikki pistettiin Venäjän piikkiin.
Oli vain onni, ehkäpä, että Venäjän poistuttua kaupungista ennen Ukrainan fasistien tuloa ehti julistaa Venäläisten poistuneen kaupungista hyvässä järjestyksessä ja kaikki on hyvin.
Ukrainan fasistien saavuttua kaupunkiin alkoi rajut rankaisutoimet ja ihmisiä tapettiin kuin koiria.
Ja fasistit ottivat kuvia teloituksista ja USAn oppien mukaan kaikki pistettiin Venäjä syyksi.
Kirje, jonka sain Buchan kaupungin eräältä naiselta, jonka julkaisin häen pyynnöstään, sensuroitiin aika lailla heti.
Olen Ukrainan kansan puolella, yhtälailla kuin olen Venäjän kansan puolella, Putinin puolella.
Niin kauan kuin emme saa oikeaa tietoa USAn toimista sen paremmin maailmalla kuin Ukrainassakaan Suomessa, niin kauan ei suurin osa Suomen kansaa ole rauhan puolella sotaa vastaan sekä Natoa vastaan puhumattakaan USAsta, kun eivät tiedä kuka maatamme nyt johtaa.
Olen Suomen kansan puolella, yhtälailla kuin olen Ukrainan kansan ja Venäjän kansan puolella. Tämä maa on minun isänmaani.
En enää halua isänmaani traumatisoituvan, kuin se teki toisen maailmansodan vuosina Suomen ollessa Saksan rinnalla sotimassa työväenvaltaa, Neuvostoliittoa, vastaan.
Sodan arpiset kasvot heijastuivat monia vuosikymmeniä eteenpäin jokaisessa sen kokeneessa ihmisessä. Monia sukupolvia. Monia sukupolvia.
Sodan ja rauhan kysymyksessä ei voi olla puolueeton.
Rauha on ainut vaihtoehto. Aito ja oikea rakkaus lepää vain rauhan siivillä!
Markku Huhtala. Tampere, Rantaperkiö

Muistelen menneitä…taas!

Muisteluihin kirvoitti mieleni tämän iltainen uutinen Suomen suunnitelmista 250km nopeaan junaan Tampereen ja Helsingin välillä.

Kuten varmaan kaikki jo muistavat, asuin ja opiskelin Neuvostoliitossa, Moskovassa 1980 luvun puolessa välissä.

Löysin kivan tytön, joka asui Leningradissa.

Kävin häntä katsomassa aina, kun vain pääsin ja ehdin.

Suomessa valtamedia suolsi jo tuolloin täyttä sitä ihtiään (paskaa) Venäjästä, josta sain lukea lehtikioskeissa myynnissä olevista Aamulehdistä ja Hesarista.

Niin, niitä oli myynnissä Neuvostoliitossa joissakin lehtikioskeissa, kolme päivää vanhoina, ja melko kalliitakin vielä olivat, mutta ostin niitä aina silloin tällöin.

Niissä luonnollisesti kirjoitettiin Neuvostoliiton ankeudesta ja kauppojen tyhjyydestä sekä suoranaisista matkustamiskielloista eri kaupunkien välillä Neuvostoliiton sisällä.

Hymähtelin moisille kirjoituksille, jotka eivät pitäneet tietenkään paikkaansa ollenkaan.

Ostin Moskovan asemalta junalipun Leningradiin, eikä kukaan kysellyt yhtään mitään.

Junat olivat mukavia, sekä ihmiset junissa aina vieraanvaraisia sekä ystävällisiä, oli ulkomaalainen tai Neuvostokansalainen.

Välillä sain lipun korkeanopeuksisella junalla. Junat olivat hienoja, joita en ollut ennen nähnyt missään. Junavaunun seinällä oli numeronäyttöinen taulu, joka kertoi junan sen hetkisen nopeuden, joka oli usein yli 200km/ tunnissa. Tämä siis 1980 luvun puolessa välissä Neuvostoliitossa.

Suomessa vasta 2022 suunnitellaan korkenopeuksisia junia ja raiteita, oli arkea Neuvostoliitossa jo 1980 luvulla.

Olin Neuvostoliitossa ollessani lomalla Sotsissa sanatoriossa yhden kuukauden, Mustanmeren rannalla. En koskaan ennen ollut etelässä.

Suomessa hyvin harvalla työläisellä oli 1980 luvulla varaa matkustaa etelään.

Neuvostoliitto oli valtava maa, jossa oli sekä trooppista etelää, että arktista pohjoista .

Neuvostoliitto oli omavarainen kaiken suhteen, ja auttoi tuolloin hyvin monia kehitysmaita, joita kolonialistiset maat olivat ryöstäneet tyhjiin, ja jättäneet kuin paskan perseestä.

Neuvostoliitto oli rikas, ei köyhä maa. Yksi rikkaimmista maista maailmassa, joka kilpaili talouden alalla itse USAta vastaan, ja valitettavasti myös kilpavarustelussa, jonka aloite oli USAn käsissä, tavoitteena köyhdyttää Neuvostoliittoa taloudellisesti.

Sotsista käsin kävin Aphasiassa, joka on Sotsista hieman alaspäin.

Elämä siellä oli kuin Gruusiassa, olematta kuitenkaan Gruusiaa.

Sotsissa nautin koko kuukauden ihanasta lämmöstä, ihanasta merestä.

Sanatoriossamme oli myös purjelautakurssit, johon minäkin osallistuin. Se oli kivaa, mutta yllättävän vaikeaa. Nimittäin pelkän laudan päälläkin oli vaikea aluksi pysyä pystyssä, saati sitten purjeen kanssa.

Opin kyllä perusasiat. En sen koommin ole purjelautaillut. Suomessa olisi voinut, mutta välineet olivat kalliita…

Ihailin Neuvostoliittoa kaikin tavoin. Se toimi, ja sen kyllä huomasi.

Suomessa ilkuttiin Neuvostoliiton jonoja milloin missäkin. Ensinnäkin Neuvostoliitossa Moskova, tai Leningrad, jossa Suomalaiset pääsivät käymään, kun rahat eivät muualle riittäneet, olivat molemmat mijoonakaupunkeja, suurempia kuin koko Suomi.

Missäpäin tahansa maailmaa miljoonakaupungeissa oli jonoja, New Yorkissakin.

Toiseksi, jonot ovat merkki ostovoimasta, ja sitä neuvostokansalla tosiaan oli.

Autoja ei suosittu, kun julkinen liikenne toimi hyvin ja oli lähes ilmaista. Mutta Neuvostoihminen halusi oman uuden auton, koska oli siihen varaa, ja jonot olivat jopa vuoden mittaisia ennenkuin sai oman auton. Tuttua kyllä Suomessakin odottaa uutta autoa kuukausitolkulla.

Neuvostoliitossa se ei tietenkään Suomen mielestä käy päinsä.

Kaupoissa oli tavaraa. Suomen tietämätön kun kävi jossain kaupassa, totesi, onpa köyhää, ei ole kuin leipää, ymmärtämättä, että oli leipäkaupassa, jossa on vain leipää myynnissä.

Tai Vihanneskaupassa ilkkui, ettei ole kuin pari kuivan rypistynyttä porkkanaa, tietämättä, että Neuvostoliitossa jakelu tapahtui aamulla, jolloin tuoreet vihannekset tulivat kauppoihin ja myytiin hetkessä pois. Uusi erä seuraavana aamuna, ym…

Näin toimitaan edelleenkin monissa muissakin maissa.

Suomessa on omat tavat ja tottumukset, muualla maailmassa toisenlaiset…

Mutta kaikki Neuvostovastainen propaganda kävi. Neuvostoliittoa ei enää ole, se hajotettiin 1991, mutta Neuvostovastaista propagandaa Suomen tiedotusvälineistä tulee nykyäänkin silti joka päivä.

Oletteko miettineet miksi?

Markku Huhtala, Tampere, Rantaperkiö

Muistelen menneitä.

Vuosi taisi olla 1980 kun olin Lapin vaelluksella Kevojoen vaellusreitillä.

Noviiseja olimme Arto Virtasta lukuunottamatta, joka oli meidän eräoppaanamme (toivottavasti muistan oikein).

Olimme pioneeriohjaaja porukka. Olimme jakautuneet telttakuntiin, Esa Hietikko organisoi.

Sain kaverikseni erään Kallen.

Vaelsimme noin 10 km päivässä, keskimäärin. Opimme erätaitoja, sekä yhteisöllisyyttä.

Porukassa yhteishenki on tärkeää, ja myös hengen luoja, organisaattori.

Olen aina ollut pedantti ajan suhteen, joka tuotti sekä illoin- että aamuin vaikeuksia omassa telttakunnassani, johon siis kuului Kalle.

Kalle kuhki iltaisin melko myöhään, kun taas minä menin nukkumaan kello 22.30.

Aamulla olin hereillä kello 7.00, ilman herätyskelloa.

Laitoin nuotioon valkean, tee ja kahvivedet kiehumaan, aamulla siis.

Pikkuhiljaa porukka kömpi teltoistaan, mutta minun telttakuntani toinen puoli nukkui. Nukkui joka ikinen aamu niin pitkään, että muut olivat jo telttansa ja tavaransa pakanneet, kun Kalle vasta koetti nousta, komennusten ja hätistysten kera.

Minä joka ainoa kerta purin teltan ja pakkasin tavarat kun Kalle nuotiolla tuskaisena joi kahvia että heräsi.

Kalle myöhemminkään ei menestynyt työelämässä, kun ei jaksanut nousta aamulla töihin. Työttömänä taitaa olla vieläkin, kaikki vuosikymmenet, en tiedä nykyistä tilannetta, mutta aiemmin kyllä kuulin juuri näistä vaikeuksista….ja oli työttömänä. No, onhan aikaa kulunut…

Vaellus jäi mieleeni silti mieluisana. Lappi oli kaunis, silmä lepäsi siinä hiljaisuudessa, jossa vain hyttyset inisi ympärillä.

Veden sai ottaa suoraan purosta. Puhdasta ja kylmää vettä oli aina tarjolla.

Päätepiste oli Kenestupa, joka oli kauniin erämaajärven rannalla.

Yhdessä toimiminen on tärkeää, se on tärkeää myös ikäänkuin siviilielämässä.

Ratkaisuja opitaan tekemään erilaisissa tilanteissa, sekä keskustelemaan kollektiivina, yhdessä.

Sitä olisi osattava erityisesti nykyään, jolloin yksilökeskeisyys ja itsekeskeisyys on korostuneena aina läsnä.

Pioneeriliikettä ei enää ole, jossa olin mukana.

Vallitun leiri Kangasalalla oli jokakesäinen huipentuma, jossa olin mukana vielä -90 luvun lopulle saakka.

Olin yhtä kesää lukuunottamatta sen alusta saakka, joka muistaakseni oli 1972.

Sitä ennen olin Nokian Taulajärvellä, jossa Herkku Hernesniemi tuli minulle hyvin tutuksi, joka on jo nykyään vainaa.

Samoin on Esa Hietikkokin…

Ikävä on heitä, oikein kovasti. Ja muistelen heitä lämmöllä, kuten pioneeriaikaa ylipäätään.

Olin pitkään Kalevan pioneereissä, muistaakseni 1972-73 aina muutamia vuosia eteenpäin, josta on hienoja muistoja, sekä ohjaajista että pioneeritovereista.

Kohokohta oli päästä Tsekkoslovakiaan Sidnoon pioneerileirille 1976 (nykyisin Slovakiaa), joka oli Unkarin rajalla.

SDPL eli Pioneerit olivat kommunistinen varhaiskasvatusjärjestö, jossa oli tuolloin mukana Suomen parhaimmisto yliopistoista ym. hyvin tunnettuja henkilöitä myös nykyään, oli mukana tuolloin.

Kom.liikkeen hajanaoisuus näkyi myös SDPLssä (Suomen demokratian pioneeriliitto).

Surullista, kun näin jälkikäteen ajattelen.

En sano nimiä, mitään. Kuten sanoin, moni on nykyäänkin hyvin tunnettuja taiteilijoita tai poliitikkoja.

Missä olemme nyt? Missä kom.liike? Kaikki pilkottu. Enemmistöläiset perustivat vassulit, eli reformistisen demariliikkeen. Jonka kannatus on vuodesta toiseen 7-8% paikkeilla. Kommunistit kolmessa osassa, keskenään eriseuraisia. Laitavasemmistoa ei enää käytännössä ole olemassakaan. Jos nyt voi 0,1% kokonaiskannatusta sanoa kannatukseksi.

Olen sekä surullinen että harmissani, ettei uutta vasemmistolaista liikettä ole saatu aikaan.

Sellaiselle olisi kysyntää, mutta kukaan ei sitä ole lähtenyt viemään eteenpäin, vaikka kysyntää ja tarvetta olisi.

Minusta siihen ei ole, kun en osaa organisoida. En johtaa, enkä edes halua. Olen hyvin epätasainen ja rosoinen sellaiseen.

SKDL oli iso ja vahva aikoinaan, ja oli peräti välillä isoin puolue Suomessa.

SKP oli myös iso ja sillä oli painoarvoa. Mitään ei tehty ilman SKPtä, oli hallituksessa tai ei.

Joukkovoimaa käytettiin, kun oli tarve.

Vappujuhlat olivat SKDLllä, Tampereella esimerkiksi, niin isoja ettei kentälle millään mahtunut kaikki marssin päätteeksi, joka kesti sekin yli kaksi tuntia, Amurin kentälle.

Vanhemmat sedät ja tädit muistavat kyllä.

Nykyään Vassulit juhlii vappua demareiden kanssa(pieni on sekin joukko nykyään). Kommunistit laikun lavalla, jonne tulee kourallinen tai kaksi…

Demarit ja Vassulit äänestävät Naton puolesta, SKP tuomitsee Venäjän hyökkäysodan Ukrainaan.

Tässä on Suomen vasemmisto!!!

Ihan kujalla koko vasemmisto…jos nyt demareita vasemmistoksi edes voi kutsua…

Missä on rauhan puolustajat, missä on rauhan marssit?

USAn sylissä vasemmiston on vissiin hyvä olla…hyi saatana!!!!!

Ukrainan kriisi on USAn aiheuttama kriisi

Ukrainassa on käyty sotaa 6 kuukautta. Venäjä on Ukrainassa käynyt rajoitettua sotaa, jota ihan syystäkin voidaan kutsua erikoisoperaatioksi.

Läntinen yhteisö, johon Suomikin itsensä katsoo kuuluvan, pitää Venäjän rajotettua sotaa Ukrainassa Venäjän heikkoutena.

Venäjä ei sotaa halunnut, vaan se pakotettiin siihen. Sodan organisoi USA.

Jo aiemminkin USA on pyrkinyt käymään sijaissotaa Venäjää vastaan, esim. Syyriassa.

Venäjä keskittyi vain ja ainostaan alAssadin auttamiseen. USA ei onnistunut pyrkimyksissään.

Afganistaniin Venäjä ei lähtenyt ollenkaan. USA lähti häntä koipien välissä luikkien karkuun Afganistanista.

Suunnitelmaa Ukrainan varalle oli USA suunnitellut jo hyvin pitkään.

Vallankaappaus 2014 (Maidanin aukio) USA sai vaihdettua Venäjä mielisen Janukovitsin (ent. Donetskin kuvernööri) pois.

Sisällissota Ukrainassa oli kestänyt jo kahdeksatta vuotta, kuolleita noin 14 000.

Donbassin alueella, jossa on lähinnä Venäjän kielisiä, USAn organisoimana aloitettiin 17-18.2. 2022 operaatio Ukrainan fasistien toimesta, lähinnä Azovin pataljoona, jotka aloittivat tykkitulen summittaisesti tappaen ketä sattuu, sai Venäjä lopulta liikkeelle 24.2.2022 Ukrainaan.

Korostan, kyse oli ja on edelleenkin rajoitetusta operaatiosta. Venäjä ei missään vaiheessa ole suunnitellut täyttä sotaa koko Ukrainassa, vaan rajoittuen lähinnä Donbassin alueelle.

Ukrainan pääkaupunki on saanut olla lähinnä rauhassa, vaikka iskuja on sinnekin Venäjä tehnyt.

USA ei sodi suoraan Ukrainassa, vaan rahoittaa ja aseistaa Ukrainan hallintoa kaikin tavoin.

Niin tekee myös Suomen hallinto, vaikka mandaattia ei ole saanutkaan, mutta USAn kehoutuksesta.

EU on natissut liitoksistaan suhteessa Ukrainan kriisiin. USA painostaa EU osallistumaan eri tavoin Ukrainan kriisiin. Erilaiset boikotit ovat USAn organisoimia. Energiakriisi on ihan samaa USAn toimintaa.

Propaganda on kovaa, ollut ihan Ukrainan kriisin alusta saakka.

Kyse on isoista asioista. Kaikkein pahiten tiedotussotaa ja toisaalta sensuuria harjoittaa: Suomi, Viro, Latvia, Liettua ja Puola.

Geopolitiikka on selvää. USA ohjaa ja organisoi.

Ukrainan sotaa ei USA salli lopettaa, vaan painostaa EU:ta jatkamaan tukea kaikin tavoin Ukrainaan.

EU:ta on koettelemassa EU historian syvin lama. USA ohjaa ja organisoi. EU saa hukkua, USAa ei kiinnosta.

EU:n suurin talous Saksa, joka on USAn kontrollissa, joka on suurin talous Euroopassa, yskii ja köhii kovaa.

EU mahdollisesti hajoaa, joka ei USAa kiinnosta sekään.

USAlla on lujat siteet ja suhteet IsoBritanniaan joka ei enää kuulu EU:hun.

Kaikki on politiikkaa. Sotakin on politiikan jatke, politiikkaa toisin keinoin.

Ukraina on USAn projekti, jossa USAn toimesta käydään sotaa.

Tähän liittyy tiiviisti BRICKS maat, johon Venäjä kuuluu. Venäjä on liittoutunut Kiinan kanssa.

Turkki on tulossa mukaan, ja on ihan mahdollista, että Turkki eroaa tai erotetaan Natosta.

75% maailman maista eivät ole USAn kannalla, tai suhtautuu USAan enemmän tai vähemmän lämpimästi.

Mutta BRICKS maat ovat jo luoneet hyvät suhteet moniin maihin näistä 75%:sta. Kauppaa käydään jo muulla kuin dollarilla. BRICKS mailla on oma kansainvälinen valuuttarahasto, josta kehittyvät maat saavat halpakorkoista lainaa ilman ehtoja.

USAn johtama yksinapainen maailma on muuttumassa vähintään kaksinapaiseksi.

Ukrainassa taistellaan juuri tästä USAn organisoimana.

Markku Huhtala, Tampere, Rantaperkiö

Venäjä käy sotaa USAn johtamaa NATOa vastaan Ukrainassa.

Tämä on siitä mielenkiintoinen sota, ettei USAn eikä NATO maiden omat joukot osallistu itse sotaan, aseistavat ja rahoittavat vain Ukrainan hallintoa, jonka USA on on itse nostanut valtaan 2014.

USAn sotkeutuminen Ukrainan sisäiseen politiikkaan on selviö. Ukraina on yksi korruptoituneimmista maista koko maailmassa Neuvostoliiton hajottua.

Koska rahalla saa, USA ostaa.

Kriittinen osa Ukrainan kansaa on estetty valitsemasta edustajiaan. Tämä tapahtui siis jo 2014.

Ukraina on ollut sisällissodassa…yllätys yllätys 2014 lähtien, jota USA on koko ajan organisoinut.

Ukrainan oligarkia on hyvin kapea, eli pääomat ovat keskittyneet harvinaisen pienelle osalle.

USA on ostanut jokaisen Ukrainan oligarkin.

Oligarkilla on arkisempikin nimi: kapitalisti.

Se, että pääomat ovat keskittyneet hyvin pienelle piirille Ukrainassa, ja kansan mieletön enemmistö elää lähinnä köyhyydessä, on ollut helppoa USAlle toimia.

USA ei välitä kansasta, vaan pääomista, ja ketkä sen omistaa. Siksi USA ostaa…sieluja ja omaisuutta.

Venäjä on osoittautunut ongelmaksi USAn ostoshaluille. Kaikki ei olekaan myytävänä. Kuten Suomessa USA on voinut tehdä, mielihalujensa mukaan. Poliitikot Suomen nykyhallituksessa on ollut helppo pala USAlle, eduskunta…helppo nakki. Suomi saatiin NATO kannalle upean offensiivin jälkeen, joka suoritettiin Ukrainassa, helppo nakki.

Venäjä, tuo USAn kanto, joka ei potkimalla lähde….

Ääh, luon mielikuvia asialinjan sijaan.

Mutta ei se mitään!

Mielikuvia luo valtamediammekin eli mediapoolimme joka päivä, vääriä ja valheellisia, erona minuun, en valehtele koskaan, vaan olen suora ja avoin.

Asiaan! Suomi aseistaa Ukrainaa. On siis sodan osapuoli USAn rinnalla, Venäjää vastaan.

Suomen terveydenhuollolle ei riitä rahaa. Siispä terveydenhuolto ala taistelee eduistaan. Joutuu taistelemaan. Hallitus aikoo rajoittaa suoraan lakko-oikeutta. Siis työväki ei saisi puolustaa omia oikeuksiaan!

Perustellaan ihan kaikella Venäjän aggressiivisella hyökkäyksellä Ukrainaan.

Venäjä ei ole edes syyllinen Ukrainaan kriisiin. Vaan USA.

Sitä ei yhdessäkään mediapoolimme mediassa ole riviäkään.

Väitetään että Venäjä on syyllinen energiakriisiin, vaikka Suomi ja EU boikotoi Venäjän energiaa.

Venäjä myy, jos Suomi ostaa, mutta Suomi ei osta! Niin Suomen hallinto on julistanut.

Sitten propagandaa Suomen kansalle, että Venäjä käy energiasotaa.

Eikö nyt mitkään kellot soi, Suomen kansa!?

Venäjä on valloittanut kuukausia sitten Donbassin alueella olevan Zaporižžjan voimalaitoksen.

Ukrainan armeija on pommittanut ja tykittänyt voimalaa vahingoittaakseen sitä. Suomen neropattinen mediapooli vähintään sanoo, että Ukraina ja Venäjä kiistelevät kuka pommittaa voimalaa. Tyhmä on se, joka ei ymmärrä miksi Venäjä tulittaisi omaa valloittamaansa voimalaa.

Suomen osaan kansaa silti uppoaa aivan idioottimainen propaganda Venäjän tulittavan omaa voimalaansa. Voi jessus!

Tai vankileiriä, jossa on Ukrainan sotavankeja, että Venäjä tulittaisi tällaista leiriä.

Ei tarvitse omata apinan aivoja enempää, että Ukrainan sotavoimat haluaa tuhota sotavankileirin jossa on Ukrainan sotavankeja, etteivät kertoisi mistään totuutta.

Ukraina on pahasti alakynnessä kaikesta sota-avusta NATOlta ja Suomesta huolimatta.

Venäjä käy rajoitettua sotaa Ukrainassa, jota USA ja sen vasallit (myös Suomi) pitävät Venäjän heikkoutena. Näin ei kuitenkaan ole. Venäjä ei ole riippuvainen läntisestä yhteisöstä, mutta läntinen yhteisö on riippuvainen Venäjästä. On muistettava, että maailman 75% ei ole USAn kannalla.

UGH! Olen puhunut. Markku Huhtala, Tampere, Rantaperkiö