Korpisoturin päivitys

Mahtava keli metsässä liikkumiseen, lunta ei ole kuin n 25 cm ja keli sopivan napakka. Kuvassa kaatuneen puun juuri, aika taiteellisen näköinen. Sekä pari karvakaveria tietenkin.

Etelän hetelmät…

Jätän tämän tästä tähän, pari kuvaa kertoo enemmän kuin tuhat sanaa (Kuvat vuodelta 2020 ja 2022, iltapäivälehtien uutisointia )

Eipä näy nyt mielenosoittajia kadulla 🤣🤣🤣👍

Patrialta merkittävä kauppa Japaniin!

Japan🇯🇵 selected 🇫🇮 Patria AMVXP 8×8 as their next Wheeled Armored Personnel Carrier 8×8 vehicle for the Japan Ground Self-Defense Force.🔥
👇
patriagroup.com/newsroom/news/…

Oltiin nyt sitten ”fyysisesti” presidentin linnassa viettämässä itsenäisyyspäiviä.

Tyttären tuunaama käsilaukku oli tänään Presidentin Linnanjuhlissa eräällä vieraalla… lupa saatu tämä info tänne laittaa…
Piti…vähän tinkiä että sai tiedon laittaa…musta oli väriltään…
No, nyt tytär täällä kotona on kyllä taas tavallisen rauhallinen, kuin ei olisi mitään tehnytkään, isä tässä eniten tuulettelee ja fiilistelee kun tuon käsilaukun näki tuolla TV:ssä.
Oli miten oli, niin hyvin oli.
Toinen opiskelun ohella askartelee moisia, tekee muutenkin isoa bisnestä koko ajan. Hieno homma.

Itsenäisyyspäivän kynttilät…

Sytytetään vasta illalla.  Muistaahan kaikki että Itsenäisyyden Liitto antoi  vuonna 1927 kehotuksen polttaa kynttilöitä itsenäisyyspäivänä klo 18:00-klo 21:00.  Kuvassa on kaksi kynttilää valmiina jotka siirtyy sitten ikkunalle, kuin merkiksi ”Saksaan sotilaskoulutukseen jääkäreiksi lähteville, kuten silloin joskus oli Suomessa tapana tehdä…kynttilät ikkunaan merkiksi, näin vältettiin jäämästä kiinni venäläisten käsiin. ”  Siinä taas pala historiaa.

Kuva

Elokuva vuodelta 1939 joka oli kielletty Suomessa vuoteen 1987!

Helmikuun Manifesti elokuva joka tulee nyt TV1 kanavalta (katsottavissa YLE Areenasta) oli Suomessa kielletty sodan jälkeen vuoteen 1987! Miettikää!

”Helmikuun manifesti on Yrjö Nortan ja Toivo Särkän ohjaama mustavalkoine] suomalainen elokuva vuodelta 1939. Se on Suomen itsenäistymiskehitystä kuvaava paatoksellinen historiallinen draama, jonka käsikirjoituksen on laatinut Särkän aiheen pohjalta kirjailija Mika Waltari. Elokuvan pääosissa ovat Tauno Palo ja Regina Linnanheimo. Helmikuun manifesti oli tuotantoyhtiö Suomen Filmiteollisuuden ensimmäinen varsinainen suurelokuva. Roolihenkilöiden sijasta elokuva keskittyi historiallisiin tapahtumiin. Se oli suuri yleisömenestys ja sai aikansa elokuvakriitikoilta valtaosin kiittävät arvostelut. Venäläisvastaisuutensa vuoksi se oli Suomessa kielletty ulkopoliittisista syistä vuosina 1944–1987.” (Wikipedia)

 

Strike back!

Toivottavasti Ukraina saa tehtyä lisää näitä iskuja! Nyt iskettiin noin 1000 km päähän Venäjälle. Toivottavasti Ukraina saa tehtyä lisää iskuja juuri Venäjän maaperälle. Tässä huomataan myös se ero että eivät iske siviilikohteisiin vaan sotilastukikohtiin! Hyvä!

”Guardianin mukaan kahdessa venäläisessä lentotukikohdassa maanantaina tapahtuneet räjähdykset viittaavat siihen, että Ukraina on saattanut löytää keinon iskeä venäläisiä pitkänmatkan strategisia pommittajia vastaan. Venäjä on käyttänyt kyseisiä koneita iskuissa, joilla se on viime viikkoina tuhonnut Ukrainan energiainfrastruktuuria.

Maanantaina Venäjän valtion RIA-uutistoimisto raportoi Moskovan kaakkoispuolella Rjazanissa tapahtuneesta polttoainesäiliön räjähdyksestä, jossa kuoli kolme ihmistä ja loukkaantui viisi. Rjazanissa sijaitseva lentotukikohta toimii kotitukikohtana Tu-95- sekä Tu-22M -hävittäjille.

Sosiaalisessa mediassa levisi maanantaina myös tietoja sekä video Saratovin lähellä Engelsin tukikohdassa tapahtuneesta räjähdyksestä. Engelsin tukikohta on niin ikään kotitukikohta Tu-95-koneille, jotka ovat osallistuneet Ukrainassa tehtyihin ohjusiskuihin.” (5.12.2022 IS)

On vain hyvä että mukavuuksista tingitään

Nyt kun talvi tuli ja sähkön käyttöä joudutaan säästämään niin on vain hyvä että pitää taas luottaa muuhunkin kuin siihen että kaikki toimii napista. Olemme saaneet elää vailla huolta nykytekniikan avulla. Ehkä tämä opettaa myös nuorempia toimimaan tilanteessa missä sähköt katoaa ja kynttilät laitetaan päälle, tulipesään tuli (jos sellainen on) sekä vesihuollon ja kuivamuonan hyödyntäminen. Minä tavallaan nautin tästä…

 

Puna Erkki taas … (päivitetty)

Tuomioja taitaa olla monen venäläisen ja sen aikaisen YYA-ajan asian keskiössä … se ei ole sattumaa…

Viisi vuosikymmentä sitten kohauttaneen Zavidovo-muistion vuotaja on vihdoin varmistunut, kertoo Helsingin Sanomat.

”Presidentti Urho Kekkosen salaisen muistion keskusteluista neuvostojohtajien kanssa vuoti lehden mukaan presidentin oma kansliapäällikkö Antero Jyränki.

Jyränkiä on epäilty Zavidovo-vuotajaksi 50 vuoden ajan. Nyt vuotajan henkilöllisyyden on vahvistanut toimittaja Unto Hämäläiselle kaksi eri lähdettä.

Vuodossa välikätenä toimi myös Erkki Tuomioja (sd.), joka paljasti kirjassaan vuonna 1993 antaneensa Kekkosen muistion tiedot toimittaja Tor Högnäsille, joka kirjoitti niistä jutun.” (MTV)

(Kuva: Alpo Rusin Twitter julkaisu)