Sähkön hintaan 10-kertaisia korotuksia

”Olis hyvä talo myynnissä Käringillä. Tuli syksyn sähkösopimuksen hinnat ja 46,90 snt/kWh. Muutos +34snt/kWh. Mitähän niinku vittua, suoraan sanottuna? Laskuopin mukaan meillä tulee menemään talvikuukausina 2500€/kk sähköön. Eli heipat omakotiasumiselle.”

”Rikkaassa norjassa valtio tukee 80% jos sähkön hinta ylittää 7 senttiä .suomessa ei varaa tukea kertoo @MikaLintila Miljardeja kyllä on vaikka velaksi kun tuetaan italialaisten taloremontteja jne.”

Tälläisiin keskusteluihin törmännyt tuolla netin sopukoissa …

Miltä kuulostaa. Kenenkä perse kestää moisia korotuksia. Sekä kuinka vanha ukkeli tai mummeli tulee pärjäämään syrjäseuduilla kun se sähkölämmitys on ainut millä he pärjää, puusavottaan klapeja eivät jaksa lähteä enää tekemään…

Siinä nähdään myös että mm Norja ei jätä asukkaitaan kuseen. Suomi kylläkin…

Maaseudun Tulevaisuus 01/2022

”Ruotsin hallitus seuraa Norjaa ja lupaa kansalaisille tukea sähkölaskuihin, kertoo Ruotsin radio.

Sähkölaskut ovat paisuneet Pohjoismaissa viime aikoina jättimäisiksi. Pakkanen paukkuu, mutta sähkötuotanto on ollut niukkaa vähäisen vesi- ja tuulivoiman takia. Monella on käytössä vaihtuvahintainen pörssisähkö, jonka hinta on pompannut pilviin.”

Muualla tähän oltiin varauduttu jo viime talvena mutta ei Suomessa…koska?

Trump turmeli republikaanit.!

”Republikaanisenaattori Josh Hawley ilmoitti äänestävänsä Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyttä vastaan”

”Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyden käsittely on senaatin asialistalla maanantaina Yhdysvaltain aikaa. ”(01.08.2022 MTV)

Yllätyitkö, minä en. Trump ajoi neljä vuotta Yhdysvalloissa agendaa jossa NATO pitää kaataa tai siihen ei saa tulla lisää jäseniä. Putinia hän piti arvossa ja kuten arvata saattaa kusihan valuu aina ylhäältä alas ja tässä nähdään se kuinka oppi on mennyt republikaaneihin…Trump hymyilee onnellisena.

Välimallin palli

Ei ole yllätys että Suomessa on rekisteröity ennätysmäisen vähän uusia autoja sekä vaihtoautojenkin myynti takkuaa….samaan aikaan Euroopassa on kokonaisuutena hybridien myynti lähtenyt rajuun laskuun. Eli välimallin palli ei uuden ostajaa kiinnosta. Veikkaa että alkaa eri ketjut ja jobbarit hakemaan puoli-ilmaisia hybridi malleja suomalaisille joille kelpaa kun rahat ei riitä muuhun…🤔

Kaikkineen on tiedostettava ettei tämä sähköautokuume ole ikuista…

Maailmassa on nyt isompiakin murheita kuin se millä kipolla jonkun täytyy ajaa.

 

 

 

 

 

Kauhea kohtalo

Venäjän viranomainen sanoo Ukrainan tehneen dronehyökkäyksen Venäjän Mustanmeren laivaston tukikohtaan ennen Venäjän laivastonpäivän paraatia.

”Venäjän viranomaisten mukaan iskussa loukkaantui viisi ihmistä ja tapahtuma peruttiin. Laivastonpäivä on Venäjän jokavuotinen juhlapäivä.

Syytös esitettiin tunteja ennen kuin Venäjän presidentti Vladimir Putinin oli tarkoitus valvoa laivastonpäivän juhlallisuuksia kotikaupungissaan Pietarissa.

– Tunnistamaton esine lensi laivaston tukikohdan pihamaalle, Sevastopolin kuvernööri Mikhail Razvozhayev kuvaili tapahtunutta Telegramissa.

– Alustavien tutkimusten perusteella vaikuttaa, että se oli drone, hän jatkoi.

– Ukraina oli päättänyt pilata laivastonpäivän meiltä. Kaikki juhlallisuudet on peruttu tältä päivältä turvallisuussyistä. Pysykää rauhallisina ja pysykää kodeissanne, Razvozhayev viestitti.” (MTV)

Kerrassaan kauheaa. Kuinka ukrainalaiset eivät ymmärrä että Venäjän laivastopäivä on nyt peruttu. Pitäisikö Ukrainan maksaa nyt jotain korvauksia Venäjälle ja pyydellä julkisesti anteeksi. Kohteena kun oli sotilaallinen kohdekin eikä siviilikohde kuten venäläisillä on tapana tehdä. Kyllä on kauheaa kun se laivastopäivä on nyt pilalla…

Tampere ruokkii Venäjää ja näin sen sotaa Ukrainaa vastaan

Ei tässä muuta, kuvakaappaus on iltapäivälehden sivuilta. Punainen kaupunki näyttää olevan aina punainen vaikka naapurissa on diktatuuri….silti kannatusta löytyy jopa koko kaupungin tasolla, erikoista koko Suomen mittakaavassa…

Venäläisöljyä virtaa edelleen Tampereen Sähkölaitokselle – Teboil peittänyt autojensa logoja https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/dc21bcfa-8128-40b7-81c4-7fafeb0885c0

Kiljusen käsittämätön haastattelu

Jos näitä Kiljusia olisi maa täynnä niin meidät olisi jo hävitetty olemasta Venäjän vallattua maamme:

Tuvallinen linkki. Katsokaapa tämä:

Pitäisikö nyt olla paxkan jäykkiä…

Peskov on laittanut Suomelle ukaasin. Voi ei, nyt en pääse Siperiaan työleirille…😅😅😅

Clint: ”Voi kyynel…” 😅👍

(Ylempi kuva : MTV, alempi kuva : Moviestars)

 

Ennen ja jälkeen Tytin ”pelisiirron”

Miten meni niinkuin teidän mielestä. Tämä grafiikka kertoo enemmän kuin mikään selittely … tälläisissä tapauksissa pitäisi jaella potkuja eikä ruusuja…

Näin Kurikassa jossa on iso määrä varoista sijoitettu juuri Fortumin:

”Energiayhtiö Fortumin kuudenneksi suurin omistaja Kurikan kaupunki varautuu ensi vuoden talousarviossaan siihen, että Fortumin osinko laskee jopa noin 40 prosenttia, kertoo Kurikan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Olavi Kandolin (kesk).

”Varauduimme jo osingon reippaaseen laskuun”, Kandolin sanoo. (Talouselämä)

Mutta eihän tämä Tytin palkoissa ja palkkioissa näy…tulee mieleen Berner…🤔