Kannattaako elintarvikkeita (vast) tuoda etelä-naapurista?

Hyvän esimerkin tarjoaa Tallinna24, Sikupillin Prisma vs Helsingin Prismat. Vertailu osoittaa, että Sikupillin Prisma on osin jopa suomalaisia vastaavia kalliimpi. Valikoimissakaan (pl alkoholi) ei juuri eroa.

Jos alkoholi (?) lasketaan elintarvikkeeksi, kannattaako ajaa näennäishalpaan Iklaan (Latvia) lähes näennäisen hintaeron myötä. Yhteensä 400km Tallinnan vanhasta satamasta. Laskeskelin ihan perustellusti (kulut 2016 0,30 snt/km), matkakulut n 120€ edestakaisin, aikaa kuluu vähintään 6tuntia, silti pääosin suomalaisten suosima paikka. Jos lastaisin kannattavan määrän alkoholia autooni Iklasta, Suomessa, ellei jo Eestin tullissa voisi tulla ongelmia. Summasummarum, ainakaan minulle ei reissu kannattaisi.

Kun nyt muutenkin joudun kulkemaan 4-6 kertaa vuodessa siellä, ei kilometriäkään turhaan ruuan ja pelkän alkoholin takia, ei kannata.

Kun tietää edes jotain Eestin päivittäistavarakaupasta, hintaeroja kyllä löytyy, Tallinnan ulkoreunoilla löytyy tosi edullisia päivittäistavarakauppoja, sitten sikäläisten torien (Nömmen tori, suosikkitorini mutta vähän syrjässä) valikoimiin kuuluu tuotteita, joita ei yksinkertaisesti Suomesta saa. Eestiin päin Suomesta ei ole enää nykyään mitään vietävää, edes tutuille.

 

Leningradin motitus marras-joulukuussa 1941 kaatui saksalaisten sotakoneiden sopimattomuuteen maastoon ja ilmastoon

https://yle.fi/uutiset/3-9083286

Johtavat sotahistorian tuntijat: Suomen joukot olivat olennainen osa Leningradin saartorengasta

Suomen osallisuus Leningradin piiritykseen 2. maailmansodassa he- rättää yhä ristiriitaisia tunteita suomalaisissa. Asiantuntijoiden mukaan Suomen joukot olivat olennainen osa saartorengasta. Suomen rooli on aiheuttanut keskustelua esimerkiksi sosiaalisessa mediassa sen jälkeen, kun Mannerheimin muistolaatasta nousi kohu Pietarissa.

Pekka Visuri
Suomen osallisuuden saartoon kiistävät ne, jotka eivät tunne tosiasioita, sanoo valtiotieteen tohtori Pekka Visuri. Tiia Korhonen / Yle

Yle uutisoi eilen tiistaina, miten Pietarissa sijaitsevaa marsalkka Man- nerheimin muistolaattaa töhritään säännöllisesti punaisella maalilla. Uutinen herätti sosiaalisessa mediassa heti keskustelua siitä, mikä oli Suomen rooli 2. maailmansodan Leningradin piirityksessä.

Aihetta on tutkittu paljon Suomessa. Silti monella on edelleen käsitys, ettei Suomi ottanut aktiivisesti osaa piiritykseen.

– Se on kansallinen myytti, jota jotkut tahot yhä elättävät, sanoo valtio- tieteen tohtori Pekka Visuri. Hänen mukaansa Suomi oli alusta asti merkittävä osa saartoa.

– Sen kyseenalaistaminen osoittaa, että ihmiset eivät halua tunnustaa tosiasioita, hän sanoo.

Myös emeritusprofessori Ohto Mannisen mukaan Suomen joukot olivat saarron luonnollinen osa.

– Eivät ne olisi voineet olla olematta sitä, Manninen sanoo.

Molempien sotahistorioitsijoiden mukaan kyse on tosiasiasta, ei venäläisestä propagandasta.

Visurin mukaan Suomi sopi Saksan kanssa vuonna 1941 siitä, miten Suomen armeija tulee toimimaan. Se valtasi talvisodassa menettä- mänsä alueet nopeasti ja ylitti vanhan rajan niin, että rintamalinja suoristui Laatokan ja Suomenlahden välille.

Ohto Manninen
Emeritusprofessori Ohto Manninen sanoo, että Suomen joukot olivat luonnollinen osa Leningradin saartorengasta.Kimmo Brandt / AOP

Suomi eteni kaupungin rajoille

Joukot pysähtyivät saavutetulle linjalle, ja asemasota alkoi. Suomen joukoista lähinnä Leningradia olivat Valkeasaareen sijoitetut joukot parikymmentä kilometriä kaupungista pohjoiseen.

Etulinjassa palvelleet sotilaat ovat kertoneet, että Leningrad oli melkein näköetäisyydellä.

Saksan toivomuksesta Suomi eteni lisäksi Laatokan länsipuolella noin 10 kilometriä Syvärijoen eteläpuolelle. Saksalaisjoukot puolestaan saartoivat kaupunkia etelässä, idässä ja koillisessa.

Saartorenkaaseen jäi vain joitakin aukkoja,joiden kautta siviilejä evaku- oitiin pois kaupungista. Venäläiset onnistuivat lisäksi avaamaan jääty- neen Laatokan kautta kapean huoltoväylän, joka sai nimen Elämän tie.

Suomi oli Barbarossa-operaation osa

Suomen ja Saksan sopimus joukkojen liikuttelusta liittyi operaatioon, joka tunnetaan nimellä Barbarossa. Sen perusteella Saksan joukot työntyivät Baltian ja Venäjän länsiosien kautta Leningradin edustalle vuonna 1941.

Suomen tehtävänä oli edetä Leningradin lähelle kaupungin pohjoispuolelle ja Itä-Karjalan kautta Laatokan ja Äänisen väliin.

Kartta Suomen valloittamasta alueesta suurimmillaan vuosina 1939-44
Suomen joukot etenivät syyskesällä 1941 kannaksella vanhan rajan yli ja Itä-Karjalassa Syvärin eteläpuolelle.Yle Uutisgrafiikka Lähde: Ari Raunio: Sotatoimet, Suomen sotien 1939 – 44 kulku kartoin

Suomalaisessa historiankirjoituksessa on korostettu sitä, että marsalk- ka Mannerheim pysäytti Suomen joukot vanhalle rajalle eikä antanut niille käskyä hyökätä kaupunkiin.

Pekka Visurin mukaan Saksa ei edes edellyttänyt hyökkäystä. Tärke- ämpää oli saada aikaan mahdollisimman tiukka saartorengas kaupungin ympärille.

– On päivänselvää, että Suomi oli Saksan aseveljenä mukana suunnitelmassa, Visuri sanoo.

Se, että Mannerheim ei halunnut hyökätä Leningradiin,ei Visurin mu- kaan johtunut Mannerheimin hyväntahtoisuudesta, vaan sotilaallisista tosiasioista. Suomella ei ollut resursseja enempään.

– Hyökkäys olisi edellyttänyt kaikkien reservien siirtämistä kannak- selle ja se olisi antanut puna-armeijalle tilaisuuden hyökätä Suomeen pohjoisen kautta, sanoo Visuri.

Kaupungista pakenevat oli määrä tappaa

Suomen ja Saksan väliseen sopimukseen kuului, että Suomi vastasi saarrosta Suomenlahdella, Karjalan kannaksella, Laatokalla ja Syvärin suunnalla.

Sodan johdossa oli varauduttu myös siihen, että siviilejä pyrkii ulos saarretusta kaupungista.

Leningradin eteläpuolella kaupungin asukkaiden tiedetään yrittäneen neuvotella saksalaisten piirittäjien kanssa mahdollisuudesta paeta, kun tilanne alkoi käydä sietämättömäksi.

Kun tieto yrityksestä kantautui Venäjän johdon korviin, Stalin antoi käskyn ampua kaikki, jotka yrittävät paeta saarretusta kaupungista.

Pekka Visurin mukaan Suomen joukoilla oli määräys estää tulijoiden pääsy Suomeen vaikka ampumallla.

– Käskyn taustalla oli epäily siitä, että puna-armeija käyttäisi pakenevia siviilejä suojakilpenään, sanoo emeritus professori Ohto Manninen.

Kuva Suomen roolista tarkentuu

Leningradin piiritys kesti lähes 900 päivää ja sen aikana menehtyi ainakin 641 000 ihmistä.

Saksan joukot eivät onnistuneet valtaamaan Leningradia. Saarto päättyi tammikuussa 1944 sen jälkeen, kun puna-armeija oli häätänyt saksalaisjoukot Leningradin ja Moskovan väliseltä maantieltä.

Kesäkuussa 1944 puna-armeija aloitti suurhyökkäyksen Karjalan kannaksella ja pakotti suomalaissotilaat vetäytymään.

Kuva Suomen roolista Leningradin piirityksessä täsmentyy lähiaikoina. Pekka Visuri viimeistelee parhaillaan kirjaa siitä, miten Saksan edustaja Suomen armeijan päämajassa vaikutti Suomen toimintaan piirityksen aikana.

Juttua muokattu klo 8:59. Pekka Visurin titteli korjattu.

https://en.wikipedia.org/wiki/163rd_Infantry_Division_(Wehrmacht)

Puli puli pulikoimaan…
.
Barbarossan yhden tulevan suunnittelijan kenraali Erwin Engelbrechtin 163. (yli)motorisoitu (tosin juuri nyt ne moottorit varsinkin menevät pohjaan) jalkaväkirykmentti harjoittelee Syvärin vetisiä oloja varten Oslonvuonossa 9. 4. 1940.
 .

3BT – turistien ja maalaisten ratikka Stadissa

Vanha kolmosen ratikkalinja oli erityisesti turistien suosiossa, kuulutuksineen päivineen. Antoi oivan yleiskuvan pääkaupunkimme nähtävyyksistä. Sittemmin pienempien linjamuutoksien takia se hajotettiin kahteen numeroon (2 & 3), mutta periaate pysyi samana.

Nyt kaikki traditiot murretaan. Katso oheista linjakarttaa, joka astuu voimaan ensi viikolla.

linjat 2_3_7
linjat 2_3_7

Tottumattonta voin johdattaa läpi viidakon:
Periaate on, että yksi ratikka kiertää puolitoista kertaa kantakaupungin ympäri ja käyttää siihen puolitoista tuntia.

Saavumme Tallinnasta Länsiterminaaliin ja hyppäämme 7:n ratikkaan (tänään vielä 9). Yhdeksikön linjasta poiketen uusi 7 kiertää lenkin Krunikasta, mikä hidastuttaa kauemmaksi kiirehtiviä matkailijoita.

Kalllion ja Vallilan kautta saavumme Länsi-Pasilaan, missä kuljettaja veivaa 2-numeron ratikan näyttöön. Tällä tunnuksella ajetaan Etu-Töölön kautta kiepaten Aleksille, jossa osalta tunnustellaan edellisen ajon (7) kiskonjälkiä. Päädytään Kauppatorille ja edelleen Olympialaiturille, jossa veivataan uusi numero (3) näyttöön.

Tehtaankadun ja Rööperin kautta mennään taas Rautatieaseman editse, ja päädytään Kallion kautta Mannerheimintien päähän, kunhan Reijolankadun uudet kiskot saadaan asennettua. Sitä ennen käydään Töölön halleilla (Sipoon kirkko) kääntymässä, ja päinvastaista reittiä toisinpäin.

Selitä tämä englannin tai muulla kielellä turistille.

Mitä seuraavaksi Anne Berner?

Anne Berner ei ehkä tiedäkään, miten paljon Suomessa on vielä senkin jälkeen yksityistämättä, kun VR on pantu lihoiksi. Miksi ei Anne Berner tiedä, no siksi, että Anne Berener on ns. uusi suomalainen, jos on suomalainen sydänjuuriaan myöten lainkaan.

Tässä tulee lista yksityistettävistä julkisen puolen laitoksista, joka ei ole täydellinen, mutta viitteellinen ja josta Anne Berner voisi saada paljon puuhasteltavaa tulevan syksyn ja talven varalle, jos Sipilän hallitus istuu niin kauan.

Verovirasto, Kela, rajavartiolaitos, poliisitoimi kaikkine eri sektoreineen, vankeinhoitolaitos ja kaikki rahapeliyhtöt.

Siinä on Anne Bernerille, armoitetulle Sipilän bisnesenkelille aluksi puuhasteltavaa lyödä lihoiksi mainitut virastot tai laitokset.

Oli se onni, että Anne Bernerin suku älysi tulla Suomeen Sveitsistä, sillä nyt meillä on bisnesnainen omasta takaa, joka osaa, tietää ja taitaa kuinka bisnestä tehdään.

Tampere on mullin mallin

Jo alkaa ahistaan jatkuva myllerrys ja mitä siitä seuraa verojen muodossa?

Osui silmään Suurtampere lehdestä Ylöjärven Artturintorni tuleva uudiskohde maamerkkinä ja 15 min Tampereelle.  Sai aikaan harkintaa…

Hullulla on halvat huvit eli kylläpä sain makeat naurut

Kerroin edellisessä avauksessa visiitistä eräälle Metsähallituksen laavulle. Tässä pieni poiminta kyseisen laavun vieraskirjasta. Naurattaa vieläkin…

Taustan valaisemiseksi on syytä kertoa, että laavu sijaitsee keskellä korpea suuren suoalueen laidalla, ja laavulta lähtee suolle Metsähallituksen ylläpitämä luontopolku.

Nimimerkki ”luontoihminen” oli kirjoittanut vieraskirjaan varsin tuohtuneeseen sävyyn kirpakkaa palautetta Metsähallitukselle. Hänen polveilevan palautteensa ydin oli siinä, että luontopolun pitkospuut ovat huonossa kunnossa, niin kerrassaan kelvottomassa kunnossa, että lenkkitossut uhkaavat kastua .

Yhdistelmä luontoihminen+erämaasuo+lenkkitossut sai minussa aikaan niin hervottoman naurukohtauksen, että en meinaa vieläkään siitä toipua.

Naurua pahensi mielikuva kyseisestä luontoihmisestä ja siitä parranpärinästä, joka on syntynyt jossain kalliolaisessa baarissa punkkupullon ääressä, kun asiaa on cityvihreäporukassa pohdittu.

Anteeksi, cityvihreät, mutta en voinut naurulle mitään.

 

Kurkkua myöten täynnä

 

Kaularankani

olen sinua

kurkkua myöten täynnä

 

Menit sitten kulumaan

miksi

enkö ollut sinulle tarpeeksi hyvä

löinkö laimin

enkä huomioinut sinua

jätinkö kietomatta

hyväilevään kaulaliinaan

 

Myönnän

en pitänyt tarpeeksi huolta sinusta

onko silti pakko kostaa

maksaa potut pottuina

piruilet ja ilkeilet

isket vyön alle

halpamaisesti tukit hermoratoja

vaikeutat verenkiertoa

juuri silloin kun

tunnen olevani elämäni kunnossa

 

Kaunaa kannat kaularankani

vaikka olen vienyt sinut kuvattavaksi

käynyt kanssasi

osteopaatilla, hierojalla, fysioterapeutilla, erikoislääkärillä

ja yhä vaan jaksat kiukutella

etkö voisi jo leppyä

unohtaa laiminlyöntini

 

Kaularankani

venytä nikamaasi

venytän puolestani pinnaani

yritä ymmärtää

samassa ruodossa tässä eletään loppuelämä

muuten kantelen sinusta omalle lääkärille

hän pistää sinut ojennukseen

mites sitten särkyilet

kiukkupussini

kaularankani rakkain

 

 

 

 

 

 

Uusi Viron historia; Seppo Zetterberg.

Tuommoisen tietokirjan luin tässä. Se on katsaus etelä-naapurimme historiaan ja historiankirjana uudehko.

Historiankirjoitukset ovat melko vaikea laji; erityisesti sotahistorian osalta ristiriitainenkin, kuten tässäkin kirjassa esitetyt näkemykset. Juuri tästä syystä esim sotahistorian osalta luotan näistä uudemmista tutkijoista oikeastaan vain Pekka Visurin ja parin muun ammattitutkijan aineistoihin. Pekka Visurin osalta siksikin; everstiluutnantti (eversti res) ja korkeakoulutettu historiantutkija. Ei omaa asenteellisuutta jne. Ammattimies niin kuin muutama muukin.

Tämä Eestin historia alkaa sieltä ennen itsenäisyyttä, ihan tuolta n 8000 eaa ja päättyy viime presidentinvaaleihin. Mielenkiintoisiin minulle uusiin yksityiskohtiin lukiessani törmäsin. Kun kirjan olin lukenut; pakko oli palata takaisin mm käsitteisiin ”balttian maat”, yhteinen kulttuuri etelä-naapurin kanssa. Se kulttuuri muuten ei liene alkuunkaan sama kuin yleisesti esitetään. Zetterbergin mukaan eestiläinen kulttuuri on enemmänkin saksalaista kuin Suomen kanssa yhtenevää. Maatalouskulttuuri aivan eri kuin Suomen historiassa, väestön jakautuminen maaorjiin – ylimystöön.  Suosittelen kaikille kirjaa.

Kirjoittaja on filosofian tohtori ja tukimuksiltaan perehtynyt erityisesti Balttian maiden historiaan.

Myötänaurajat

 

 

Pohjois-Korean uutistoimisto KCNA julkaisi toukokuussa kuvan ohjuskokeen onnistumisesta ilahtuneesta Kim Jong-unista.

Stalinille taputettiin vaikka kädet verille, kun ei saanut lopettaa ennen kuin”Isä aurinkoinen” oli lopettanut taputtamisen.

Kekkosella oli perässähiihtäjät.

P-Korean diktaattorilla on myötänaurajat, joista joku näyttää aivan tikahtaneet nauruunsa.

Nauru pitkästä ilosta, pieru pitkästä naurusta.

 

Taas yksi onnistunut palautus

Turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa ajavat ja pakkopalautuksia vastustavat mielenosoittajat kokoontuivat Tampereelle.

Lähde: Aktivistit vastustavat pakkopalautuksia – Mielenosoituksia Tampereella ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla

Ja myöhemmin Helsinkiin:

”Tukimielenosoitus jatkui illalla Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Helsingin mielenosoitusta organisoiva Tiina Pelkonen kertoo Iltalehdelle, että tarkoituksena on osoittaa tukea tamperelaisille aktivisteille.

Sabotointia
Sabotointia – lentoturvallisuus

Aktivistien saamien tietojen mukaan palautuslento Irakiin lähtee tiistai-iltana. Varmuutta tästä ei ole. Poliisi ei tiedota palautuslennoista.
Jatka lukemista ”Taas yksi onnistunut palautus”