Mitä viihdemonopoli kertoo EU:sta?

EU:lle lobattu uusi tekijänoikeusdirektiivi puhuttaa lehdistössä. Turhahan sitä tässä on surra kaatunutta maitoa, mutta asiaa voi myös katsoa hieman laajemmin. EU on epäonnistunut täysin tietoyhteiskunnan ja tietoverkkojen kanssa – miksi näin, ja voiko asialle tehdä mitään?

Älä tee niinkuin minä teen…

Perustasollahan uudessa direktiivissä on kyse siitä, että eliminoidaan kilpailu. Jatkossa video- ja musiikkipalvelut eivät voi erilaistua, vaan kaikkien on toimittava saman oikeudenhaltijoiden monopolin alaisuudessa. Käytännössä tämä tarkoittaa RIAA:ta, Yhdysvalloissa toimivaa musiikkiteollisuuden lobbausjärjestöä, jonka jäsen Suomessa on Teosto. Kilpailu pienenee, muusikoiden oikeudet ja tulot niinikään. Tämä on toisaalta tyypillistä EU:ta. Tietosuojadirektiivi GDPR ja moni muu tietoverkkopykälä noudattavat samaa mallia: parannetaan Yhdysvaltalaisten jättien tai monopolien asemaa, heikentäen samalla kuluttajan ja Eurooppalaisten yritysten toimintaedellytyksiä.

EU ei pärjää nettiajan markkinoilla. Vain noin prosentti digitaalisen alan merkittävistä yrityksistä pitää päämajaansa EU:ssa. Tilanne on vuosikymmenen aikana huonontunut, sillä yhä useampi EU:ssa toimiva yritys on menettänyt bisneksiään USA:han, yhä useampi eurooppalaisyritysten konesali on vaihtunut amerikkalaiseksi. Valtiolliset instituutiot, yleisradioyhtiöt ja EU itse ovat myös kiirehtineet siirtämään tietojärjestelmänsä Atlantin toiselle puolen yhä kiihtyvään tahtiin. Toki myös kiinalaisten markkinaosuus on kasvanut, mutta he ovat pitkälti vallanneet markkinoita hinnoittelun keinoin ilman sen suurempaa kikkailua.

EU on toki käyttänyt hurjia määriä rahaa tukeakseen EU-alueen tietotekniikkayrityksiä, mutta se rahoitus on ollut lähinnä rahastusautomaatti. Suomessakin on tusinoittain yrityksiä jotka pistävät EU:lle laskua näiden tukipykälien nimissä, mutta työtä sillä ei käytännössä tehdä. Ilmainen raha ei yksinkertaisesti motivoi. Yrityksiä kiinnostaa tehdä tulosta ja miksi tehdä sitä markkinoilla jotka ovat lähtökohtaisesti vihamielisiä? EU-kotimarkkinoilla paikalliset toimijat on tehty hallinnon toimesta altavastaaviksi. EU-hallinto ei osoita muutoinkaan luottamusta paikallisiin toimijoihin. Heiltä ei kysytä mielipiteitä lakivalmistelussa eikä käytetä muutoinkaan asiantuntijoina. Paikalliset poliitikot kelpaavat, mutta yritysvieraat pitää tuottaa jenkkifirmoista.

Siirtomaavallan alla

Ei ole mitään lähtökohtaista syytä miksei EU voisi menestyä digimarkkinoilla. Kuluttajakaupan pykälät ovat selkeät, lähes kaikessa muussakin yksi pykälistö kattaa toiminnan sisämarkkinoilla. Sähkön ja datan hinta eivät ole kohtuuttomia, osaaminen on riittävää. Meillä on myös kasvavaa potentiaalia datakeskuksille tärkeässä vihreässä energiassa ja mahdollinen tuleva koillisväylän datalinkki tuo peliin uusia valttikortteja. EU:n pitäisi vain alkaa uskomaan paikallisiin toimijoihin, pistää lobbaukseen pelisäännöt kuntoon ja siivota aimo pino korruptiota sekä hyvävelikerhoa pois asiantuntemuksen tieltä. Pelissä on kymmenien miljardien saamatta jäävät verotulot sekä riski menettää parhain osaamisemme joko lännen tai idän suuntaan.

Tai tämä lyhyemmin: EU:n on lakattava elämästä Internetissä kuin siirtomaa. Sen tulee itsenäistyä ja sen onnistumiseksi tarvitaan hallintoon aimo pino tervettä asennetta sekä osaamista. EU:n ei tarvitse hävitä tätä peliä.

9 vastausta artikkeliin “Mitä viihdemonopoli kertoo EU:sta?”

  1. Jenkeissä saa omistaa ja kantaa asetta ja tehdä mitä huvittaa. Täällä joudutaan kuuntelemaan EUvostoliiton propagandaa. Niin ja Trump vetäytyi myös Pariisin ilmastosopimuksesta.

    1. Kokoomus on ajanut Mykkäsen johdolla uuden aselain Suomeen juuri sellaisen paskan ja kovennettuna mitä EUvostoliitto komissaareineen halusi. EU on perseestä. Samaa agendaa toitotan edelleen, Suomi Natoon ja pois EUvostoliitosta.

  2. Kun EU:n komission johdossa on alkoholisoitunut vanha poliitikko, jonka agenda on Bilderberg-salaseuran taskussa, on selvää, että EU tulee näivettymään ja kuolemaan hiljaa pois. Samaan tapaan, kuin Kansainliitto, jossa myös oli jo pitkälle viety suunnitelma Euroopan Yhdysvalloista.
    Kunhan Brexit on saatu pois päiväjärjestyksestä ja EU:n parlamenttivaalit on pidetty, niin jos ennusteet toteutuvat on EU:n parlamentissa kolmannes EU-kriittisiä. Se ei voi olla vaikuttamatta EU:n tulevaisuuteen.

  3. On kovin kaukana kompetenssialueestani, mutta en malta olla kommentoimatta.

    Jos joku säveltäjä säveltää suuren musiikkiteoksen, niin minun mielestäni hänen pitää myös saada kohtuullinen (tosin pieni) osa sen esittämisestä saatavista tuloista. Se on oikeudenmukaisuuskysymys.

    Kuitenkin ihan eri suuruusluokkien kysymys on Suomen itsenäisyyden säilyttäminen aggressiivisen imperialistisen roistovaltion Venäjän naapurissa. On erittäin valitettavaa, että se ei näytä kiinnostavan juuri ketään välittömästi ennen eduskuntavaaleja, joissa valitaan Suomen korkein päättävä elin Eduskunta.

    1. Se ei ole tekijän etu, että perikunta voi rahastaa vielä 70 vuotta tekijän kuoleman jälkeen.
      Se ei myöskään ole tekijän etu, että suuret firmat rahastavat massiivisia summia, joista tekijä saa vain marginaalisen siivun.

      1. juhak, kuollutta on helpoin rahastaa, se ei pistä hanttiin. Toisaalta tälläiset ”firmat” ja niiden johtajat edustaa kommunistista tapaa lypsää kansalainen hautaan asti.

        Tiedän firmoja jotka järjestää juhlia vauvan syntymästä aina vanhuksen hautajaisiin saakka…. koska RAHA. Meikä kun potkasee tyhjää niin omaiset saa kipata tuhkat kissan astiaan, kuskoot ja paskokoot siihen… koska VITUT systeemille.

  4. Juhani, olen absoluuttisen samaa mieltä – artistin pitäisi saada korvaus.

    Ei niin, että jos artistin levy myydään 10 eurolla, artistin osuus on korkeintaan 50 senttiä (Ranskan senaatin tutkimus vuosikymmenen alusta). Nyt tehty sopimus heikentää artistien osuutta jo kolmannen kerran. Samalla se vaikeuttaa teostosta riippumattomien artistien tilaa – heillä kun olisi mahdollisuus saada leijonaosa murto-osan sijaan.

    Toki perikuntia on turha rahoittaa, siitä olen samaa mieltä. Mutta tekijälle kuuluu maksu työstä. Osin tämän vuoksi olen itse useissa yrityksissä vaihtanut musiikin lisensoinnin teosto/gramex radioluvista yms ja ohjannut ne Jamendo-nimiselle yritykselle, joka takaa artisteille aina vähintään 50% osuuden. Eikä tarvitse kuunnella suomalaisen kaupallisen radion juontajia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *