Koronakriisi ajaa kokoomusta sosialismiin

Vaikuttaa kuin kokoomus ei enää uskoisi kapitalismiin – jos jokin firma ei enää pärjää vallitsevissa oloissa, niin sen on aika hävitä. Lentoliikenteen osalta koronakriisi voi kestää yli kaksi vuotta. Toisaalta, eikö raideliikennettä juuri pitänyt suosia.

******************************************************************************************

https://www.aamulehti.fi/a/a5abd0dc-a54d-4582-97c6-849a3c2405fa

24.5.2020

Kokoomus: Valtion pitää ostaa Finnairilta maakuntalennot koronakriisistä toipumisen ajaksi

Kilpailutuksessa mitattaisiin, kuinka pienellä tuella lentoyhtiöt suostuisivat operoimaan kotimaan reittejä viidelle maakuntakentälle. Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen sanoo, että ehdotuksesta on oltu yhteydessä myös Finnairiin.

 

11 Replies to “Koronakriisi ajaa kokoomusta sosialismiin”

  1. Huom – operoimaan kotimaan reittejä viidelle maakuntakentälle.

    **************************************************************************
    Olaan tässä pärjätty jo kolme kuukautta ilman , että Finnair on lentänyt maakuntakentille – onko olut haittaa huoltovarmuudelle? –tuskin on ja tuskin tulee olemaan

  2. Minä en kannata omaa puoluettani tässä. Perinteinen lentely näin pienillä välimatkoilla on hidasta, kallista ja järkyttävän tuhoisaa ympäristölle.

    On tosin spekuloitavissa että pienet sähkölentokoneet voivat olla osa ratkaisua tulevaisuudessa. Tästä on merkkejä ja tutkimusta.

    1. On myös spekuloitavissa, että nämä järjettömät ”tunnin ”junat, joita ajetaan kuin käärmettä pulloon vain siksi, että entistä suurempi määrä sakkia matkustelisi hesaan duuniin, saastuttavat kokonaisuuden huomioon ottaen noita koneita enemmän.

  3. Tottakai olisi hyvä jos Suomi siirtyisi muun maailman tahtiin nopeissa junissa, mutta junamatkustamisen mielekkyyttä voi parantaa muutoinkin: aikatauluilla, paremmilla liityntäyhteyksillä, sujuvammalla lipunmyynnillä, paikallisasemia päivittämällä, palveluilla.

    Lopulta kyse ei ole siitä että lentämällä pääsee vähä-möttölään, vaan siitä että nopeasti ja helposti pääsee vähä-möttölään.

  4. Junayhteyksiä ei synny noin vain vajaakykyisestä pääradasta johtuen- se vie vuosia saada kapasiteettia lisää.
    Lentoyhteyksiä voidaan parantaa ATR potkuritubiinikoneilla vaikka Malmilta muualle Suomeen.
    Myös 12 hengen helikopterilennot pitää ottaa huomioon siirtolentoina pääreiteille. Palvelee erityisesti liike-elämää.

  5. Lisää: esimerkiksi joillekin pitkille järvireiteille sopisi Tanskan ja Ruotsin välillä liikennöivät nopeat ilmatyynyalukset, joiden matkustajakapasiteetti on lähes 100 h. Reitti esim. Jyväskylä- Lahti.

  6. Nyt koronaepidemian hurmoksessa miljardi euro näyttää olevan hupaa valuuttaa – kyllä suomalaisen veronmaksajan selkä kestää. N.s. normaalina aikana kokoomus on ajanut tiukan budjetin linjaa – etenkin kun on ollut esillä tavallisen ihmisen tuet. Toisi on Finnairin kohdalla, 700 miljoonaa euroa on ymmärtääkseni jo luvassa. Valtion pitäisi vielä ”ostaa” maakuntien lentopalvelut lentoyhtiöiltä. (siis ei pelkästään Finnairilta)

    *************************************************************************’
    Tällaisia kohteisiin lennetään Suomessa. Lähtöasema on useimmiten Helsinki

    Kemi, Tornio, Kokkola, Seinäjoki, Pori, Varkaus, Savonlinna, Kajaani, Kuopio, Joensuu ja Vaasa

    Niin, Savonlinnaan ei taida olla mahdollista matkusta junalla.

    ****************************************************************************
    https://www.talouselama.fi/uutiset/kuinka-kay-alueellisille-lentoasemille-jos-ei-ole-lentoliikennetta-ei-silla-asemallakaan-kovin-paljon-tee/d6b389a5-b237-3263-8ce3-d57f9e2e1afe

    Kuinka käy alueellisille lentoasemille? ”Jos ei ole lentoliikennettä, ei sillä asemallakaan kovin paljon tee”

    Finavian viestintäjohtaja Mikko Saariaho sanoo, että Finaviassa katsotaan osin huolestuneesti sitä, mitä markkinoilla tapahtuu.

    ******************************************************************************
    https://yle.fi/uutiset/3-5411410

    Katso lentoreitit Suomessa

    Viisi lentoyhtiötä hoitaa Suomen sisäisen lentoliikenteen. Useaan niemeen, notkoon sekä saarelmaan pääsee monenkirjavilla siivillä.

  7. On varmasti kiva keksiä kaikenlaisia ideoita, mutta on toinen asia saada idea kannattavaksi ja halutuksi.

    ”Lisää: esimerkiksi joillekin pitkille järvireiteille sopisi Tanskan ja Ruotsin välillä liikennöivät nopeat ilmatyynyalukset, joiden matkustajakapasiteetti on lähes 100 h. Reitti esim. Jyväskylä- Lahti.”

    Niin että, siitä vain yrittämään ..

    *****************************************************************************
    https://www.nyteknik.se/digitalisering/katamaranfarjor-tar-over-nar-sista-svavaren-korsat-kanalen-6478376

    Katamaranfärjor tar över när sista svävaren korsat kanalen
    [Katamaraanilautat korvaavat, kun viimeinen ilmatyynyalus ylitti [Englannin] kanaalin]

    2000-10-04

    I helgen gjorde svävfarkosten Hovercraft den sista reguljära färjeturen på sträckan Dover-Calais i Engelska kanalen. Rederiet Sea Containers tar nu sina två, 32 år gamla farkoster ur trafik.

    Kanaltrafiken tas nu helt över av fem moderna flerskrovsfartyg (katamaraner) av typen SeaCat. Med detta förlängs kanalresan från 35 minuter med gamla Hovercraft till 45 minuter med moderna SeaCat. I praktiken betyder tidsskillnaden inte särskilt mycket. Däremot ökar lastkapaciteten avsevärt, eftersom SeaCat kan frakta 50 procent mer bilar och annat gods än svävfarkosten.

    *****************
    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/aanekasta-lipumista/

    Äänekästä lipumista. Ilmatyynyalus on veikeä ja äänekäs kulkija,

  8. Jostain syystä ilmatyynyalusten ihannointi ylitti Suomessakin kymmenien miljoonien utopiat, kun merivoimille rakennettiin yksi utopistinen laite, minkä soveltuvuus sotilaskäyttöön osoittautui lähinnä maalitauluna olemiseen.
    Käytännössä ilmatyynyalusten meteli ja käyttökustannukset ovat menneet yli sietorajan.

Kommentoi