Ylläpitääkö AY-liike laitonta henkilörekisteriä?

Ymmärrän vilpittömästi tuoreessa työmarkkinataistelussa molempien osapuolten pyyntöjä. Sen sijaan en ymmärrä kaikkia metodeja, herjauksia ja uhkauksia joita heitellään. Jotkut AY-aktiivit ovat uhanneet haitata rikkureiksi väitettyjen työnsaantimahdollisuuksia jatkossa. Se implikoi listaa näistä henkilöistä – suomeksi sanoen, laitonta henkilörekisteriä.

”He tietävät miten heille käy”

Ylläolevan sitaatin on esittänyt mediassa eräs AY-aktiivi, jonka nimeä en katso tarpeelliseksi mainita maalittamisen kohteeksi. Vastaava uhkaus on eri sanamuodoin esitetty useaan otteeseen viime päivinä, kohdistettuna liiton ulkopuolisiin työntekijöihin. Koska kyseiset henkilöt eivät ole liiton jäseniä, ei liitolla ole laillista oikeutta pitää heistä kirjaa. Työnantajalla ei myöskään ole laillista oikeutta ilmoittaa heidän henkilötietojaan liitolle.

EU:n henkilötietodirektiivi on noin 100 sivua jäätävän sekavaa, lukukelvotonta byrokraattista soopaa. Kyllä, olen lukenut, useasti. Onneksemme Tietosuojavaltuutetun toimisto on tehnyt helppolukuisen version. Tietosuojan asiallisen hoitamisen ydinsanoma on oikeastaan todella helppo, täältä pesee:

  1. Kerää vain tietoja joiden keräämiseen sinulla on perusteltu tarve.
  2. Ilmoita tämä tarve tietoja kerätessä sekä kerro miten aiot tietoja käyttää.
  3. Käytä tietoja vain ed. kohdassa mainitulla tavalla.

Laissa on myös erillisiä tarkennuksia erityisten tietojen käsittelyyn, eli kun puhutaan tiedoista jotka ovat erittäin arkaluonteisia. Näihin tietoihin sisältyy ammattiliiton jäsenyys. Siteeraan viranomaista:

Näitä tietoja on suojeltava erityisen tarkasti, koska niiden käsittely voi aiheuttaa huomattavia riskejä henkilön perusoikeuksille ja -vapauksille.

Kansankielellä sanoen, tällaista tietoa pitää käsitellä silkkihansikkain. En ole juristi tai tuomari, mutta olen alati valmis väittämään että liiton jäsenyystiedon käsittely kostotarkoituksiin ei ole lainmukaista. Tietosuojarikoksen määrite todennäköisesti täyttyy.

Oikea murhe, oikeat välineet

Edelleen, jopa yrittäjänä, olen valmis koska vaan allekirjoittamaan AY-liikkeen tarpeen yhteiskunnassa. Syyt eivät ole vain historiallisia, vaan näen niille yhä suurempaa tarvetta esimerkiksi alustatalouden ja pätkätöiden aikana. Liitoista kuitenkin pakenee jäseniä kovaa vauhtia ja on varmaa, että uhkailut eivät tilannetta paranna. AY-liikkeillä on kaikki keinot ja varat tilanteen korjaamiseen, mutta näitä keinoja ei ole nyt nähty.

Koston hautominen lakia rikkoen on huono polku. Mikäli tarkoitus on turvata työntekijöitä vastakin, on suositeltavaa pysähtyä hetkeksi itsetutkiskeluun. Kostaja häviää pelin aina.

60 vastausta artikkeliin “Ylläpitääkö AY-liike laitonta henkilörekisteriä?”

  1. No ei se Mustalista mitenkää uutta ole eikä niitä pois ole saatu kokonaan syitä on monia ja tuo koskee sek työantajaliittoja että työntekijä liittoja
    Mutta monasti se syrjiminen on kyllä yksittäisten työntekijöiden aikaan saamaa eikä siitä estävää lakia ole kummallekkaan osapuolelle
    Eipä tässä mitään kokoonpanoleirejä tarvita kuitenkaan terv tepivaari

  2. Tepi, ei ole uutta – mutta tietosuojalainsäädäntö on kehittynyt. Rangaistukset ovat nykyään erittäin kovia. Ja tietenkin olet oikeassa että työnantajaliittoja koskevat samat lait ja jos siellä sikaillaan, ehdottomasti käräjille.

  3. Kyllä asia on niin että molemmat pitää ns mustaalistaa sitä ei tosin voi kukaan todeksi näyttää
    Se tehdään työntekijä puolella liiton jäsenien kesken ja työntja puolella työnantajienkesken ja kaikki toiminta tehdään suuressa mustassa kuilussa jonne ei päiväpaista
    Asiasta voi olla millaset rankaisut hyvänsä kun ei saaada kiinni kumpaakaan osapuolta
    Ja aika lailla pitää tehdä jos pystyy esim muiden työntekijöiden syrjinnän toteen näyttään
    ns Rikkurit eivät pääse kaveriksi jotenka aikalailla on selvää mitä seuraa siitä terv tepivaari

  4. Enpä ole varma meneekö enää läpi sormien. Nyt kun nettiajalla tunnetaan nämä asiat ja on uusia tapoja tutkia, voi käydä toisin. Laittomista henkilörekistereistä on jäänyt kiinni huomattavan monta järjestöä – lähinnä uskonnollisia – jotka ovat harjoittaneet toimintaa vuosikymmeniä.

    Katsotaan. Kyllä se pidemmän päälle pitää niin olla että yksi maa, yksi laki.

  5. Netti ei asiaan vaikuta missään kohtaa mustat lista ei ole kun niiden tiedossa jotka sitä pitääkin
    Ei niistä hihkuta ympäri somea kumpikaan osapuoli terv tepivaari

    1. ”Mutta monasti se syrjiminen on kyllä yksittäisten työntekijöiden aikaan saamaa”
      Ihanko totta?
      Tätä potaskaa ay-uskovaiset jaksavat aina jauhaa.
      Ay-liikkeet ovat aikanaan aloittaneet laittomia istumalakkoja savustaakseen firmasta ulos henkilön, joka ei halunnut liittyä liittoon.
      Nämä viimeiset uhkaukset ovat tuota 50-luvun väkivaltaa.
      Ay-liitoilla ei ole laillista valtaa määrätä liittoon kuulumattomien asioista millään tavalla.
      Henkilö, joka ei kuulu liittoon, ei ole missään oloissa ríkkuri ja sellaisten uhkaileminen ja listojen kerääminen on täysin laitonta ja rikollista.

  6. No liittoon kuulumattomat ei kuulu rikkureihin mutta vastaanottavat toisten saavuttamat edut vaikka lakoissa tulleetkin
    Kuuluukohan ne heille lainkaan
    Ja ei liitot tiedä mustista listoista ne vaan ovat olemassa
    Ja kyllä sitä uhkailua on molemmin puolin ei se ole yksipuolista toiminta lainkaaan
    Juhak perinteistä v 1918 jupinaa terv tepivaari

    1. Ihan uteliaana kysyn, että miten tämä liittyy punakapinaan?
      En tietääkseni mitenkään siihen viitannut.

      1. Punamulkkujen aloittamalla laittomalla aseellisella kapinalla ei ole mitään tekoa tänä päivänä – paitsi muutaman punauskovaisen mielessä.

        1. Noinhan se on oikeasti ei Suomeen tarvitse tehdä sellasta joka on maalle pahasta pysytään vaan asialinjalla nuot nimittelyt on aika alaarvoisia kelle hyvänsä terv tepivaari

      2. Ei se siihen viittaa se on vilkkaan mielikuvituksesi tuotetta asia tarkoittaa että te olette jumiutuneet v 1918 ei kyse ole punakapinasta terv tepivaari

        1. Jaaaaaa……
          Että, kun moittii ay-liikkeen laitonta toimintaa 2020, niin se on juuttumista 1918 vuoteen?
          Täytyy olla todella kova ay-usko pystyäkseen tuollaiseen mielikuvitukseen.
          Sinänsä lienee syytä muistuttaa, että vuodesta 1918 lait ovat muuttuneet ja se, mikä oli silloin ”sallittua” ei ole sitä enää – edes ay-liikkeelle.

          1. Liitoista ei sellasta tehdä ja liitot kyllä hoitaa oman kehityksensä ei se äärioikeistolle kuulu
            haukkuminen ei asiaankuulu arvostella toki voi mutta siihen sen pitää loppua minulla ei ole mielikuvuksen tuotetta Juhak sitä kyllä löytyy kunLiitoista ei tiedä ei sittenyhtään mitän
            Ja ääri oikeisto siellä vuodessa 1918 elää ei Ayy
            Sun pitää väitteesi näyttää toteen siihen ei kellään oe todisteita kun mustia listoja ei liitoilla oe missään terv tepivaari

  7. Viranomaisilla olisi, nähdäkseni, mahdollista päästä tutkimaan ay- yhdistysten tietokantoja.

    Ongelmaksi varmaan muodostuisivat yksityisten henkilöiden kotitietokoneissa pitämät rekisterit, mustat listat. Kotitarkastusluvan saanti saattaisi tyssätä rikkeen vähäisyyden vuoksi.

    ****************************************************************’’
    https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1987/19870471
    32 §
    Tietosuojaviranomaisen tarkastusoikeus

    Tietosuojavaltuutetulla on oikeus tarkastaa henkilörekistereitä ja käyttää tarkastuksessa tietosuojalautakunnan hyväksymiä asiantuntijoita.
    Tarkastuksen toimittamista varten tietosuojavaltuutetulla ja asiantuntijalla on oikeus päästä sellaisiin rekisterinpitäjän tai hänen toimeksiannostaan toimivan hallussa oleviin huoneistoihin, joissa henkilötietoja käsitellään tai henkilörekistereitä pidetään, sekä saada käytettävikseen tarkastuksen toimittamisessa tarvittavat tiedot ja laitteet.
    Tarkastus on toimitettava niin, että siitä ei aiheudu rekisterinpitäjälle tarpeettomasti haittaa ja kustannuksia.

    *****************************************************
    Mitä lakovahdit tekevät? – keräävät rikkureiden nimet ylös, väitetään alla olevassa
    ******************************************************
    https://twitter.com/juhanikhr/status/1051414430372847616?lang=fi

    Juhani Kähärä @JuhaniKhr
    Ammattiliitot keräävät ja ylläpitävät laittomia henkilörekistereitä ”rikkureista”. Tämän toiminnan motiivi on työpaikkakiusaamisen edistäminen.

      1. Jos noin luulet et tiedä asioista mitään ei ne ole laillista mutta et niitä kykene todeksi muuttamaan terv tepivaari

    1. Ne tiedot ei ole millään tietokoneella ja kyllä pitää olla aika suuri näyttö että saa ennä jonkun kodintutkimaan kenenkään toimesta
      Pelkkää sadun kertomista nuot ovat Albaanukselta terv tepivaari

  8. Mutta tämä tästä enempää en kerro nyt on menossa työehto sopimuksiin neuvottelut jotenka sellasta se elämä joskus vaan on todellisuudessa terv tepivaari

  9. Suomi on villi maa edelleen. Osoitetietoja myydään markkinointiin. Messuosoitteita. Vrk:n tietoja. Pitää olla vai lupa, joka on helppo saada. Rekisterinpitoa sen sijaan vahdiltaan kuin aarrekammiota.

  10. Olen melko varma, että tiedot ovat tietokoneilla kyllä. Nyt pitää tepi vähän haastaa näkökulmaasi. Tällaisia asioita katsottiin kauan läpi sormien yhteiskunnassa, ei enää. Ja olisi korkea aika puida nämä, koska AY-liikkeen tulevaisuus ei voi rakentua vilpille vaan sen pitää rakentua työntekijöiden puolustamiselle.

    Heikille vinkkaan että
    1. Autokaupat ovat itse asiassa saaneet noottia tästä toiminnasta.
    2. Evästeihinkin pätee rajat
    3. Merkittävä osa mainittavimmasta tiedostasi on pseudonymisoitua, eli eivät yksilöiviä henkilötietoja, silloin voi toimia vapaammin.

  11. Kyuu Eturautti : ”Olen melko varma, että tiedot ovat tietokoneilla kyllä”

    On todella jokseenkin varmaa, että mustat listat ovat tiekoneilla.

    Ongelmaksi varmaan muodostuisivat yksityisten henkilöiden kotitietokoneissa pitämät rekisterit, mustat listat. Kotitarkastusluvan saanti saattaisi tyssätä rikkeen vähäisyyden vuoksi.

    ***********************************************************************************
    https://www.laki24.fi/riri-kotietsintahenkilotutkinta-kotietsintaedellytyksetkohde/

    Asuntosi saattaa joutua kotietsinnän kohteeksi, jos sinua epäillään rikoksesta, josta säädetty ankarin rangaistus on vähintään kuusi kuukautta. Kotietsinnän kohteena voi olla kokonainen rakennus, yksittäinen huone tai vaikkapa kulkuneuvo.

    1. Jos Albaanus noin luulee tietää että mies ei tiedä jäsenkentästä mitään
      Liitot ei pidä mitään mustaa listaa ja jäsenetkin vainsuullisesti ei niitälaiteta nettiin taikka someen
      Joo voidaan tutkia mutta millä se tutkiin ihmisenpään ja muuta tietoa ei kodistakaan löydy keneltäkään
      Ja kyllä pitää Suomessa olla vankka epäily rikokseen ja sellasta ei kukaan saa aikaan
      Jotenka turhaa höpinää tuo on terv tepivaari

  12. Albanus, totta turiset – helppoa ei tämä ole. Ei se tosin ollut helppoa jehovantodistajien tapauksessakaan, ellei jopa vaikeampaa.

    Ounastelen itse että pelkkä pelote ja asian tutkiminen riittäisivät korjaamaan asiaa. AY-liike tuskin haluaisi enää ottaa moista riskiä sen jälkeen.

  13. Ja mitä tulee itse Ayy liikkeen asioiden hoitoon ne hoidetaan lakeja noudattaen ja siinä ei tarvita työnantajan kehittämiä versioita
    Kyllä nekin itse hoitaa oman puolensa asiat ei niitä hoitele Ayy liike arvostelee toki mutta se onkin aivan eri juttu kun muka hoitaa toisen sisäisiä asioita
    Pysykööt vaan omissa asioissaan
    Tämä tästä terv tepivaari

    1. Eipä onnistu edes viron suojeluskuntalaiselta. Tähän ei tarvitse pitkiä suoria lainauksia ”luotettavista” lähteistä.

  14. No Juhani saiskos perusteita tuollaseen joka liikkuu aika lailla jo laitapuolella
    Ja ei Suomessa mitään Ayy mafiaa ole missään jotenka voisit pysyä sellasella linjalla joka on Suomessa lainkin mukaan sallittua
    Suojeluskunta ei sitä ole vaan se on edelleeen kielletty lain mukaan terv tepivaari

  15. Voisko joku valaista, että mitsn suojeluskunta ay-liikkeen laittomiin listoihin liittyy?

    1. Eipä suojeluskunnalla mielestäni ole mitään tekemistä ko. asian kanssa. Sen sijaan minua kiinnostaa Juhak:n väite laittomista listoista. Missä oikeusasteessa niin on todettu ?? Vai onko se teidän kokoomuskekkuloiden omaa epävirallista ”oikeuskäytäntöä” ??

      1. Näitä”rikkurilistoja” on ay-väki kerännyt iät ja ajat ja ne ovat kaikissa muodoissaan laittomia.
        Se on aivan yksinkertaisesti nykyisin voimassa olevien lakien mukaan näin eikä siihen tarvita kenenkään omaa epävirallista ”oikeuskäytäntöä”.
        Ennemminkin vaikuttaa erään ay-johtajan puheiden mukaan, että lakeja ei tarvitsisi noudattaa ja että laittomia listoja ollaan keräämässä.

        1. Kysymys kuuluu edelleen, missä oikeusasteessa ja milloin ko. asia on todettu laittomaksi ???

        2. Liitot ei tee minkäänlaisia listoja ja se olisi laitonta puuhaa mutta liitot ei ole sellasessa mukana
          Mutta yksittäiset työntekijät hyvinkin saattaa laittaa rikkurin sivuun muiden touhuista
          Ja se voi olla ettei rikkurille puhuta ei opasteta koska siihen ei kukaan voi pakottaa ketään
          Mutteipa niitä voi minään listoina pitää
          Ayyn porukassa ei sellasia ole jotka sanoo että lakia voi rikkoa
          Kuten toiset tekee sanomalla sellasia joita eivät voi todeksi todistaa jos Juhak lla on todisteet muka listoista
          Menee poliisin puheille ja tekee tutkinta pyynnön jos asia on perätön kuten se on siitä ei selviä pikkusakolla terv tepivaari

  16. Kyllä niitä voi liittää vastakkain asetelmassa ei siihen tarvitse mitään selitellä terv tepivaari

  17. Se vaan on niin että aina kun maassa ei ole selvää reittiä vaan on mm lakko tilanne tuota Ayytä vastaan hyökkää ne joilla vähiten siitä on tietoa
    Mutta sellasta elämä on todellisuudessa ainaa ollut terv tepivaari

    1. Onhan se toki niin, että, kun joku on nimittänyt itsensä ay-liikkeen ylipapiksi, niin muilla ei ole asiassa sanan sijaa…….

  18. Tuskinpa onnimittänyt miksikään papiksi kuitenkaantietoa Ayystä minulla tosin on ja sen vuoksi kirjoitan siitä mitä tiedän toiset arvailee ja menevät jopa siinä metsikköön
    Mutta eipä kuulu Ayyn kehittäminen muille kun Ayy liikkeelle eikä työantjapuolella ole sijaa Ayyn toimiin puuttua
    Jos he epäilee rikollia tekoja voivat he tehdä poiisille tutkinta pyynnön
    Ja kun sitten selviää että se on perätön siitä seuraa myös lasku työantajille terv tepivaari

  19. Viite: teuvomast sanoo:
    31.1.2020 17:54

    Liitot ei pidä mitään mustaa listaa ja jäsenetkin vainsuullisesti ei niitälaiteta nettiin taikka someen

    [ Entäpä mitä tehdään jäsenkentässä?]

    ********************************************************************************
    Väität tietäväsi mitä liitoissa ja jäsenkentässä ympäri Suomea tapahtuu – luuletko että joku sinua uskoo?

    Niin pöhköiksi ei kukaan voisi luulla ay-aktiiveja olevan , että laittaisivat nettiin mustat listat – ehkä teuvomast voi luulla ..

  20. No se van on tosi asia ei liitot tee mustia listoja uskoo ken tahtoo
    En ole muuten sanonut sellasta että koko Suomen kenttä väen tuntisin taikka tietäisin
    Mutta sen tiedän että jäsen voi rikkuria kohtaan olla aika ilkeäkin
    Muutenkin olet aika lailla pihalla mitä tulee Ayyhyn
    äläkä laita omia puheitas mun sanomiksi olen sanonut että liitot ei pistä tietokantaansa mitään mustaa listaa
    Jos joku on pöhkö se en ole minä terv tepivaari

  21. ”No se van on tosi asia ei liitot tee mustia listoja uskoo ken tahtoo
    En ole muuten sanonut sellasta että koko Suomen kenttä väen tuntisin taikka tietäisin”

    hah ..

    *************************************************************************************
    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005901258.html

    ay- liikkeen jäsenmäärä – vaikka on putoamassa, niin on vielä niin suuri, ettei teuvomast voi tietää kakien touhuja.

    Vielä 2015 SAK maksoi EAY:lle maksuja 705 470 jäsenestä. Neljässä vuodessa jäseniä on kaikonnut noin satatuhatta.

    ********************************************************************************************
    teuvomast – väität tietäväsi mitä liitoissa ja jäsenkentässä ympäri Suomea tapahtuu – luuletko että joku sinua uskoo?

  22. Kuten eilen sanoin en tiedä enkä oe sellasta väittänyt että tietäisinkään mutta varmuudella paremmin kun Albaanus
    Ja se että jäsen voi pitää mitä hyvänsä listaa eikä häntä sellasesta voi rikokseen tuomita
    Vai milloinka on siitä tullut rikos jos ei esim puhu rikkurille tymaalla
    Albaanus voi miettiä mikä siinä on rikollista
    Ketään ei voi pakottaa sellaselle puhumaan vaikka sillä tuleekin melkoisen hankalaa olla sillä työmaalla
    Kyllä minua uskotaan enemmän kun luulotautista jolla ei Ayystä ole kun luuloja

    Ja tietoa on liitoista enemmän kun Albaanuksella jotenka älä laita omia luulojasi minun sanomaksi ne todisteet voitte viedä Poliisille jotka todistaa liiton tekevän ns mustia listoja
    Ei muuten tee
    Pistäkää siellä tutkinta käyntiin muutoin ne ovat suuria väittämiä ei sen kummempia terv tepivaari

  23. Tuo jäsenmäärä on tippunut pelkästään senkin vuoksi että iso porukka on jäänyt eläkeelle
    Ja kaikilla jäsenillä ei ole A eikä B vapaa jäsenyyttä
    Ilman sitä menisi mm jäsenmaksut pysy nyt asiassa jäsenmääriin nähden ja höpise omia satujas niille joille se voi mennä läpi terv tepivaari

    1. Niin, että jäsenmääristä, kun kerran yritit jotain asiasta sopertaa:

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005901258.html
      ay- liikkeen jäsenmäärä – vaikka on putoamassa, niin on vielä niin suuri, ettei teuvomast voi tietää kakkien touhuja.

      Vielä 2015 SAK maksoi EAY:lle maksuja 705 470 jäsenestä. Neljässä vuodessa jäseniä on kaikonnut noin satatuhatta.

      1. Turhaa jupinaa albaanukselta kun et tunne minua lainkaan perätöntä kokonaan

        Ne satatuhatta on luonnilsta poistumaa eläkkeelle sitähän ei albaanus tajua terv tepivaari

  24. Tepin mukamastietoa. ”Liitot ei tee minkäänlaisia listoja ja se olisi laitonta puuhaa mutta liitot ei ole sellasessa mukana”
    [ Mistä pirusta kukaan järkevä ihminen voisi tällaista varmaksi väittää? ]
    *

    Tepiltä kysyttiin – vastausta on varmaan turja odotella
    ”Ihan uteliaana kysyn, että miten tämä [aihe] liittyy punakapinaan?”
    Tepi : ” ..pysytään vaan asialinjalla] Niinpä..
    *

    Tepin mukamastietoa : ”Ne tiedot ei ole millään tietokoneella ja..”

    1. Kyllä minulla on asilinja on vaan tilanne jossa ei kerrota kummankaan puolen asioista en vastaa sun tyhmiin kysymyksiin
      Olipa tuo viittaus punakapinan aikaan ihan mikä hyvänsä sen verran voin siitä sanoa että se tarkoitti oikeiston aika kautta minne se on jumiutunut
      Kun kerrotaan Ayyn jumiutumisest 1950 lukuun se on silkkaa vouhotusta terv tepivaari

    2. Tepiltä ei sitten tule mitään mukamastietoa mutta enpä minä tietojani jaa työantaja puolelle sinne ne ei kuulu hoitakoot vaan oia asioitaan
      Niin tekee Ayyn väkikin eikä mikään liitto tee mustia listoja pienistä yrittäjistä en olisi niinkän varma
      Jos tuollasta epäilet sun pitää se sittenilmoittaa polisille
      Muutoinkin vois pitää albaanuksen kirjoituksia no olkoot sanomtta ettei joku saa näppylöitä terv tepivaari

  25. ”Ja se että jäsen voi pitää mitä hyvänsä listaa eikä häntä sellasesta voi rikokseen tuomita”
    Puhdasta potaskaa jälleen, mutta ei yllätä.
    Jos joku pitää tuollaisia listoja ja jää kiinni, voidaan siitä listanpidosta tuomita.

  26. No et voi jäsenen pitämää istaa Ayyn vikana sulta se potaska tulee ei minulta paperilla ei kukaan pidä mitään listaa
    ne rikkurit on vain oman pään sisällä
    Jos ei keskustele rikkurin kanssa se jokahisenomaasia ei liiton terv tepivaari

  27. Kun juhak ja albaanuksen tiedot ovat työnantaja puolen tietoja niistä ei voi paljonkaan olla samaa mieltä
    ja siksi niistä voi sanoa silkkaa jupinaa tiedon saaniista
    Sellasta ei nyt kerrota sinne puolelle morjesta vaan turhan höpisijät terv tepivaari

    1. On se kovaa tuo ay-uskovaisen elämä, kun kaikki on pakko jakaa vastakkaisiin leireihin eikä edes julkisia tosiasioita voi myöntää, koska se veisi pohjan ay-uskovaisuudesta.
      Kullä uskovaisuus on rankkaa…

  28. Ei se juhak noin ole kaikki ei vaankuuluu kaikkien tietää ei siihen mitään uskonasiaa pidä liittää
    Ja kyllä ne leirit ovat ihan tosi asiaa Ayy ei ole työantajanedun ajaja ei siksi tule voit itse pitää uskosi ihan missä vaan
    Mitään uskottavuutta ei Ayy menetä kyllä se asia on oikealla tiellä ja vahvistuu terv tepivaari

    1. On se hianoo, kun joku aina tietää kaiken ja paremmin kuin kukaan muu…..

  29. On turha kirjoitella tuon lajin tekstiä tietoni ovat varmuudella faktaa sinulla ne on pelkästään työantaja arvailua jos edes sitä
    Mutta Ayystä tiedän varmuudella fakta tietoa se nyt ei kyllä sitten kuulu olla työantaja puolen tiedossa voinet lopettaa tuollasen henk tason rääpimisen
    terv tepivaari

    1. Kuten sanoin, on se hianoo………..
      Aiheetta enempään jänkkäämiseen.

  30. Voisit lopettaa tuollaasen mölinän asiasta josta et tiedä mitään siinäpä jänkkäät minä en sellasta tee
    Asia menee henkilötasolle joka asiassa ja siitä se sun jänkkäämises tulee terv tepivaari

Vastaa käyttäjälle Albanus Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *