Sisäministeri väistää vastuutaan

Alla oleva uutinen on lainattu Ylen verkkouutisista. Siinä sisäministeri selvästi väistää vastuutaan. Hänenhän pitäisi nimenomaan pienentää kaikkea riskiä, joka kohdistuu kansalaisiin. Mutta onko hän tehnyt m itään näiden paperittomien maassamme lymyävien saattamiseksi pois maasta?

Jos sisäministeri toimii v ain vasta sitten, kun jotain kaameata on tapahtunut, kuten nyt on tapahtunut, sisäministerillä on pallo pahasti hukassa.

”Sisäministeri bussihyökkäyksistä: Suomessa 9 000 kielteisen päätöksen saanutta turvapaikanhakijaa – ”On riski, että turhautuminen johtaa tämäntyyppiseen”

Nuoret ei usko sotimisseen

Jotenki ainako tuon maapuolustustahon heikkenemis -jutun näen tai kuulen siittä, häivähtää mielessä, kuinka mummo ja äiti ja eno evakkoina olit soan jaloissa enkä tiä, mitä oli tapahtunu, mutta sota oli homman nimi. Mummoparka menetti kotinsa kolme kertaa.

Mutta sota on minusta kans huonon herraonnen tulosta. Siinä saa pikkuihmiset kärsiäkkö vallanpitäjät alkaa sanasotasille ja lopulta tappehleen niinko henkisesti ja seuraavaksi saa tavikset tapella oikeasti ja siinä ihmiset, aikuset ja läpit ja kaikki perhheet ja kodit on tuhon alla, pelkkää itkua, hättää, tuskaa ja murskattuja ihmisiä.

Niin, että ihmiskunta on kohta ehkä tapellu tarpheeksi, nuoret ihmiset ei ennää jaksa uskoa sotimisseen. Tämä on rukkoukseni.

Jos et voi johonki vaikuttaa, älä puhu siittä, no en voi vaikuttaa, muttako en ole vaikuttaja, olen vain yks tyhjänpäivänen epädosentti, niin sanompa vaan, että nuorisossa meän tulevaisuus, vanhat ja keski-ikäset ja muut sotahullut vois sotia ihan keskenänsä jossaki erämaassa.

No kirjotan tämän, mutten aijjo keskustella, olen puhunu ugh!

– Hilkka Laronia

Itsenäisyyspäiväni

Minulla ei yleensä ole tapana kertoa tekemisistäni etukäteen julkisuudessa. Nytkään en sitä tee yksityiskohtaisesti.

Huomenna on taas Suomen Itsenäisyyspäivä. Minulle se on ehdottomasti tärkein päivä vuodessa – kaikki muut päivät vuodessa ovat vain tavallisia päiviä, jolloin voi tehdä mitä hyvänsä.

Yleensä Itsenäisyyspäiväni ohjelma on karkeasti seuraava:

  1. Herätys ihan normaalisti noin kello 6 aamulla;
  2. Aamutoimet ja aamupala normaalisti;
  3. Kuuntelen noin kello 9 radiosta ohjelman Lipunnosto Tähtitorninmäellä;
  4. Ripustan osan kunniamerkeistäni vanhan suomalaisen maastopukuni M91 rintaan;
  5. Syön hieman jotakin hyvää ennen sankarihaudoille lähtöä;
  6. Seppeltenlasku sankarihaudoille noin kello 12, usein olen laskemassa seppelettä siinä maastopuvussani;
  7. Paikallinen Itsenäisyyspäivän juhla – ellen joudu olemaan sotaharjoituksessa Virossa;
  8. Itsenäisyyspäivän juhla-ateria – hyvää syötävää ja hyvää juotavaa.
  9. Kello 18 sytytän nimenomaan kaksi kynttilää ikkunalle – se traditio on peräisin Jääkäriliikkeestä ennen Suomen voitokasta Vapaussotaa Venäjää vastaan vuonna 1918. Kaksi kynttilää merkitsi etappitalon ikkunalla, että on turvallista saapua – ryssien kätyreitä ei ole paikalla.

Mitä noille tontti vuokrille vois tehdä

Mielestäni niissä pitäisi olla vuosittainen indeksi korotus paljonko se vois olla sitä en osaa sanoa mutta nyky tilanne on aikas julmaa peliä monelle .

Siinä ei taloyhtiö paljonkaan muuta voi kun nostaa rajusti mm yhtiö vastikkeitaan .

Kun on maksettu n 15 000 vuosi tasolla tontti vuokraa 50 vuotta ja uusi vuokra on vaikka kymmenkertainen vuokra sopimusta uusittaessa .

Menee monella isännöitsijällä sormi suuhun aivan takuu varmaan millä sen kunnan  vuokran tuo  julki  taloyhtiön kokouksessa .

Mutta mielestäni tuo vaikka kymmenen  vuotta vanhalla vuokralla sitten tulisi tuo indeksillä korjattu uusi vuokra ei olisi vaaraa että vuokra nousee .

Jopa mahdottomiin lukemiin kuten Tampereella on monelle käymässä seommoro tepivaari Kirjoitti Teuvo Mast

Kaksi terroriteon yritystä?

Kaksi itsemurhaiskun yritystä samanaikaisesti. Selvästikin ennalta suunniteltua. Molemmat olivat kielteisen päätöksen saaneita turvapaikanhakijoita.

Ja demariahan ei jätetä…

https://www.aamulehti.fi/a/201340193?c=1535365738737

”Rikoksesta syytetty Atanas Aleksovski saa jatkaa Tampereen Kotilinnasäätiön johtajana – Näin päätöstä perustellaan
Kotilinnasäätiön hallitus päätti asiasta yksimielisesti. ”

Eihän toveria voi potkia pihalle ennenkuin KKO on antanut päätöksen syyllisyydestä – vai?

Terrori-iskun yrityksiä Suomessa?

Yle uutisoi kahdesta tapauksesta, joissa ulkomaalaisperäinen, noin 30-vuotias mieshenkilö oli Suomessa tarttunut kesken ajon bussin ohjaimiin ja yrittänyt ajaa sen tieltä tai päin vastaantulevaa. Onko kyseessä pienimuotoinen itsemurhaterrorismi? Poliisi tutkii asiaa. Molemmissa tapauksissa hyökkäys oli epäonnistunut, koska kuski oli ollut valppaana ja muut matkustajat olivat pistäneet hyökkääjän matalaksi.

Toinen hyökkäyksistä tapahtui Loimaalla tiistaina iltapäivällä ja toinen viime yönä Uuraisilla. Uuraisilla hyökkääjä oli tarttunut kuskia ranteesta ja ilmeisesti yrittänyt ajaa bussin tieltä. Loimaan tapauksessa etupnkillä istunut mies oli hypännyt vääntämään rattia yrittäen ajaa päin vastaantulevaa bussia. Selvästi on ainakin suunnitteltu rikos. Jos tällainen yleistyym niin kannattaa siinä etupenkin lähellä olla valppaana. Ehkä lähipäivinä saamme lisää tietoa poliisilta motiiveista.

https://yle.fi/uutiset/3-10541213

 

 

 

Julkisen sektorin hankinnat hälytystilassa

Kuulimme äskettäin pitkän keskustelun julkisen sektorin rakentamisen huonosta tilasta – katot romahtavat, homevaurioita uusissa ja vanhoissa kouluissa, sairaaloissa, poliisilaitoksissa sun muissa. Tietojärjestelmissä hädät ovat samaa tasoa: vääriä reseptejä, suojattomia järjestelmiä ja töiden jumiutumista terveyskeskuksista ministeriöihin. Pieni lisäetsintä paljasti samat ongelmat hankituissa kotoutuspalveluissa, joilla harva oppii kieltä, työllistyy tai muutoinkaan kotoutuu. Esimerkkejä verorahoilla tehdyistä huonoista hankinnoista löytyy.

Pykälissä ei ole pelastus

Olen valmis hieman ynnäämään havaintoja: julkiselta sektorilta puuttuu kyky tehdä hankintoja. Tämä ei ole tieto- tai rakennustekniikkaongelma, vaan hallinnollinen ongelma. Yksi osa on jo pari vuotta sitten Sirpa Pietikäisen esiin nostama havainto tavastamme laiminlyödä EU:n kilpailutuspykäliä. Katsomme pelkkää hintaa, vaikka pitäisi katsoa myös laatua ja muita tekijöitä. Olemme niin sokeutuneet ajatukselle että halvin on aina parasta, ettemme välitä lainkaan mitä rahalla saa. Sitten kun työtä pitäisi suunnitella, koordinoida tai valvoa, siihen ei ole resursseja, tai sitten valvonta ulkoistetaan myös, toki halvimmalle konsultille joka terkee tarkastukset yksinomaan sähköpostien ja piirrosten perusteella.

Julkiset tarjouskilpailut ovat melkoisen mustaa magiaa. Kärjistäen sanoen niitä ei voita yritys joka kykenee tekemään parasta kohtuulliseen hintaan, vaan yritys jolla on eniten juristeja etsimässä jokaisen porsaanreiän mitä käytettävissä on. Konsulttitoimistolta tilattu tarjouspyyntö on sata kertaa pidempi kuin asiaan vaaditaan ja kisassa pärjää vain syvällä juridisella osaamisella. Rakennusfirman ei tarvitse osata erottaa vasaraa sirkkelistä, tärkeintä on ymmärtää viidennen pykälän toisen klausuulin kolmannen sivulauseen konditionaalin antavan epäsuorasti mahdollisuuden poiketa viidennentoista pykälän toisen kappaleen vastuulausekkeen toimeenpanon valvonnasta. Tekijän valinnassa painotetaan kaikkea muuta kuin tekemisen taitoa.

Nyt kun olemme hukuttaneet niin rakennus-, koodaus- kuin koulutustaidonkin byrokratian pohjattomaan suohon, mitä ratkaisuksi tarjotaan? Lisää pykäliä tietenkin! Vaan kun enemmän ei tarkoita parempaa. Komppaan väkevästi ykkösaamun puhujia. Emme tarvitse uutta lakia kertomaan että naulojen pitää pysyä kiinni seinässä tai että putket eivät saa vuotaa. Ne monet lisäpykälät jotka olemme tehneet ovat johtaneet juuri tähän ilmiöön, joka tiivistyy keskustelun sitaattiin ”ei sen tarvi olla hyvä, kunhan menee tarkastuksesta läpi”. Aivan itse, aivan omin kätösin olemme kuoppamme kaivaneet. Ja kun olet kuopan pohjalla, ongelmia on itse asiassa kaksi. Ensinnäkin toki se, että olet pohjalla etkä pinalla. Toinen ongelma on, että kuoppaa pitkään kaivettuasi et todennäköisesti osaa enää muuta tehdäkään.

Valvonnasta apua?

Olen pettynyt itseeni, kun en saa blogauksen päätteeksi selvää ehdotusta asian parantamiseen. Yksi radiokeskustelijoiden ehdotus rakennuspuolelle oli tarkastajien ottaminen isoihin projekteihin täysipäiväisesti. Tästä voisi ehkä rakentaa idean. Kun ostetaan jotain isoa – taloa tai ohjelmistoa – projektia pitäisi valvoa täysipäiväisesti valtion palkkalistoilla oleva henkilö. Ei konsultti, ei ulkoistettu palvelu, vaan vahvasti ostajan etua ajava ja merkittävän osaamisen omaava henkilö. Kyllä rekrymarkkinoilta vielä rakennustarkastajia tai IT-ammattilaisia löytää.

Ehkäpä ensimmäinen asia voisi olla vaikkapa jostain yliopistosta parin osaavan tutkijan rekrytointi selvittämään ongelman laajuutta. Ja ehkäpä äänestäjien kannattaisi olla vaalien alla varovaisia toiveissaan. Byrokratian aiheuttaman ongelman paikkaaminen lisäbyrokratialla ei ehkä olekaan oikotie onneen.

Mykkänen selittelee

Mykkänen selittelee tänään Iltalehdessä maahanmuuttajien raiskauksia. Mykkäsen olisi pitänyt sisäministerinä tietää, että maahanmuuttajien seksijengi on vaaninut nuoria ja jopa lapsia jo vuoden päivät.

Onko Mykkänen ummistanut silmänsä vai onko hän peräti epäpätevä sisäministeriksi, kun asiat ovat tällä mallilla Suomessa?

Tässä Iltalehden juttu.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f340531e-792b-4839-8408-f46bd01188e1